Problematizing some Sustainable Development Goals in the 2030 Agenda: girls must know mathematics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id466

Keywords:

Gender, Mathematics Education, Sustainable development

Abstract

In this paper, we analyze the report produced by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO (2018) which discusses some objectives of the 2030 Agenda for Sustainable Development of the United Nations (UN) as well as the notes for the development sustainable development of nations through education in science, technology, engineering and mathematics (STEM). In this report, both mathematical knowledge and gender issues appear articulated and this relationship is identified as a key element for the defended sustainable development. The investigation problematizes the conclusions presented by the document, showing that the narrative present in it indicates that qualified citizenship must insert all individuals in the social dynamics of specialized work, so girls and women cannot be left out of this, given that they are a huge contingent of the population leading to the understanding of the ways in which neoliberal rationality is constituted as a contemporary art of producing and governing subjectivities. Therefore, the results show that, despite the ubiquitous outcry in society to overcome gender inequalities as a fundamental demand in contemporary times, this accrues from the need orchestrated by the current rationality of engaging girls and women as specialized and qualified contingents for the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vanessa Neto, UFMS

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil

References

BANCO MUNDIAL. The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. Disponível em: <https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/politicas-para-mulheres/arquivo/assuntos/conselho/relatorio-sobre-desenvolvimento-mundial-2012-2013-201cigualdade-de-genero-e-desenvolvimento/view> Acesso em 28 de jul. 2020, 2012

BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

BROWN, W. Undoing the demos: Neoliberalism’s stealth revolution. New York: Zone Books, 2015.

BROWN, W. O Frankenstein do neoliberalismo: liberdade autoritária nas “democracias” do século XXI. In RAGO, M.; PELEGRINI, M. Neoliberalismo, feminismo e contracondutas: Perspectivas foucaultianas. Intermeios. São Paulo, 2019.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

CARVALHO, A. F. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 6 N. 3 – pag 935-956 (set - dez 2020): “Itinerâncias entre Michel Foucault e Educação”, 2020.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In. RABINOW, P. DREYFUS, H. L. (Eds.) Michel Foucault, uma trajetória filosófica: (para muito além do estruturalismo e da hermenêutica). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Tradução Roberto Machado. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1998. (Biblioteca de Filosofia e História das Ciências).v. 7E-book.

FOUCAULT, M. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006a.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006b.

FOUCAULT, M. The birth of biopolitics: lectures at the Collège de France, 1978-1979. Basingstoke, UK: Palgrave MacMillan, 2008.

FOUCAULT, M. Ditos e Escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2014.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEDER G.C. Gender and Mathematics Education: An Overview. In: Kaiser G., Presmeg N. (eds) Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education. ICME-13 Monographs. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15636-7_13, 2019.

MEAD, M. Macho e fêmea. Editora Vozes, 1971.

NETO, V. F.; VALERO, P. A (in)equidade de gênero em educação matemática: pesquisando as pesquisas. In: Gonçalves, H. J. L. (org.). Educação Matemática e Diversidade(s). Porto Alegre: Editora Fi. (Processos Formativos).p. 195–213, 2020.

NETO, V. F.; GUIDA, A. M. A Constituição do Sujeito-mãe nos Livros Didáticos de Matemática da Educação do Campo. Educação, v. 45, 2020 – Jan./Dez. – Publicação contínua, 2020.

OECD. Low-Performing Students: Why They Fall Behind and How to Help Them Succeed. Paris: OECD Publishing. 2016.

ROSE, N. Inventando nossos selfs. Psicologia, poder e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 2011.

OKSALA, J. O Sujeito Neoliberal do Feminino. Orgs.: RAGO, M.; PELEGRINI, M. Neoliberalismo, feminismos e constracondutas: perspectivas foucaultianas. São Paulo. Intermeios., 2019.

UNESCO. Eliminating gender bias in textbooks: Pushing for policy reforms that promote gender equity in education. Education for All Global Monitoring Report. Paris, 2015.

UNESCO. Decifrando o código: educação de meninas e mulheres em ciência, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França, e pela Representação da UNESCO no Brasil, 2018.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 61     PDF (Português (Brasil)) downloads: 56

How to Cite

NETO, Vanessa; BATISTA, Rodrigo. Problematizing some Sustainable Development Goals in the 2030 Agenda: girls must know mathematics. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020057, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id466. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/175. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos