Analysis of the knowledge of newly graduated teachers about mathematics teaching via problem solving

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id232

Keywords:

Mathematics Teaching, Problem Solving, Newly Graduated

Abstract

The article aims to analyze the knowledge of newly graduated teachers of Mathematics Degree courses on Mathematics teaching via problem solving. The participants were 10 newly trained teachers from three public universities in the state of Paraná, who answered an online questionnaire. The results showed that, in general, the participants have adequate knowledge about solving a problem and identifying a work that does not correspond to teaching via problem solving. However, only four participants were able to describe what teaching would be via problem solving. In addition, the results showed that only 43% (n = 7) of them were able to point out the totality of actions necessary for the referral of this teaching in the classroom. We conclude that the knowledge about teaching via problem solving of most of these newly graduated teachers has yet to be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá, campus sede Maringá-PR.

Professor do Departamento de Matemática, atuando na área de Educação Matemática nos temas: resolução de problemas no ensino e aprendizagem, formação de professores que ensinam Matemática, formação de conceitos geométricos.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Orgs.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014, p. 35-52.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil e Ensino Fundamental. 3ª ed. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: 3º e 4º ciclos. Brasília, DF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática, 1º e 2º ciclos. Brasília, DF, 1997.

BRITO, M. R. F. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. In: BRITO, M. R. F. (Org.). 2. ed. Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2010, p. 13-53.

CAI, J.; LESTER, F. Por que o ensino com resolução de problemas é importante para a

aprendizagem do aluno? Boletim GEPEM, n. 60, jan./jun., 147-162, 2012.

CHAER, G., DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa. Evidência, n. 7, v. 7, p. 251-266, 2011.

CHARLES, R. I. T. The role of problem solving. Arithmetic Teacher, 32, p. 48-50, february, 1985.

CHI, M. T. H.; GLASER, R. A capacidade para a solução de problemas. In: STERNBERG, R. As capacidades intelectuais humanas: uma abordagem em processamento de informações. Trad. Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992, p. 249-275.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

DEWEY, J. How we think. Boston: D.C. Heath & Co, 1910.

ECHEVERRÍA, M. P. P. A solução de problemas em matemática. In: POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 43-65.

FI, C. D.; DEGNER, K. M. Teaching through problem solving. Mathematics Teacher, v. 105, n. 6, february, p. 455-459, 2012.

GAGNÉ, R. M. Some issues in the Psychology of Mathematics Instruction. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 14, n. 1, p. 7-18, 1983.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. (Trad. Silvana Cobucci Leite). São Paulo: Cortez, 2011.

KRULIK, S.; RUDNICK, J. A. Teaching problem solving to preservice teachers. Arithmetic Teacher, v. 29, n. 6, p. 42-45, february, 1982.

MAYER, R. E. Thinking, problem solving, cognition. 2. ed. New York: WH Freeman and Company, 1992.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999, 314p., p. 199-218.

POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo enfoque do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1994.

POZO, J. I; ANGÓN, Y. M. A solução de problemas como conteúdo procedimental da educação básica. In: POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 139-165.

PROENÇA, M. C. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.

PROENÇA. M. C. A resolução de problemas na licenciatura em matemática: análise de um processo de formação no contexto do estágio curricular supervisionado. 2012. 208f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2012.

RODRIGUES, E. A. N. Resolução de Problemas como metodologia de ensino: compreensão relatada de professores de Matemática. 2018. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2018.

SANTANA, G. F. N. Resolução de problemas: ações pedagógicas de professores de matemática dos anos finais do ensino fundamental. 2016. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Maringá́, Maringá, 2016.

SCHOENFELD, A. H. Problem solving in context(s). In: CHARLES, R. I.; SILVER, E. A. (Eds.). The teaching and assessing of mathematical problem solving. 3 ed. Virginia: Lawrence Erlbaum Associates, 1990, NCTM, 282p., p. 82-92.

SCHOENFELD, A. H. Mathematical problem solving. Orlando: Academic Press, 1985.

SCHROEDER, T. L.; LESTER, F. K., JR. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Eds.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.

SHULMAN, L. S. Those Who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, fev., p. 04-14, 1986.

STERNBERG, R. Psicologia cognitiva. Trad. Maria Regina Borges Osório. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 39     PDF (Português (Brasil)) downloads: 12

How to Cite

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Analysis of the knowledge of newly graduated teachers about mathematics teaching via problem solving. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020008, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id232. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/183. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática