“Math is in everything”? Problematizing a reason-world and a reason of the world

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id791

Keywords:

Philosophy of Mathematics Education, Philosophy of Mathematics, History of Mathematics, Rationality

Abstract

This essay seeks to problematize the expression “Mathematics is in everything!”, used as the theme of the 14th Edition of the National Week of Science and Technology, held in Brazil, evidencing it as a questioning that crosses all its writing. To this end, the text is composed of two acts, namely: the owner of the party; and my living room is bigger than the world. The first one aims to show the constitution of Mathematics as a noun, the reason for itself and for others. To do so, Foucauldian analysis is used regarding the constitution of a discursive formation as knowledge. The second, seeks to problematize this constitution as a reason-world and reason of the world, affirming the effectuation of a capture of the processes of subjectivation as a form of actualization of its power. With these two acts, we develop the consideration that mathematics is established as a rationality, constituting itself as a form of governmentalization of subjectivities in contemporary society. As final considerations, the question “who are we”, raised by Michel Foucault in the last century, is presented as an ethical and political strategy that seeks to get rid of this rationality and this individualizing bond.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diego de Matos Gondim, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, Rio Claro) e em Filosofia pela Université Paris 8, Paris, França. Professor e pesquisador da Universidade Federal Fluminense (UFF) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil.

References

AVELINO, N. Foucault e a racionalidade (neo)liberal. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 21, p. 227–284, dez. 2016.

CALVINO, I. Palomar. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

CASATTI, Denise. Comece olhando para sua xícara de café. Jornal da USP, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://jornal.usp.br/?p=104132>.

CASTELLO, L. A.; MARSICO, C. T. Oculto nas palavras: dicionário etimológico para ensinar e aprender. Tradução Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

D’AMBROSIO, U. Memória de minhas relações com Paulo Freire. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, n. 69, p. v–xix, 2021.

DARDOT, P.; LAVAL, C. La nouvelle raison du monde. Essai sur la société néoliberale. Paris: Éditions La Découverte, 2009.

FOUCAULT, M. Ciência e saber. Arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. p. 199–2019.

FOUCAULT, M. Du gouvernement des vivants. Cours au Collège (1979-1980). Paris: Hautes Études. EHESS Galimard Seuil, 2012.

FOUCAULT, M. Histoire de la sexualité II - L’usage des plaisirs. Édition Électronique ed. Paris: Éditions Gallimard, 2013.

FOUCAULT, M. Le courage de la vérité. le gouvernement de soi et des autres II. Paris: Hautes Études. EHESS Galimard Seuil, 2009. (Cours au Collège de France (1983-1984)).

FOUCAULT, M. Le sujet et le pouvoir. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics. Chicago: The Universety of Chicago Press, 1983.

FOUCAULT, M. Verdade e poder. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017. p. 35–54.

FOUCAULT, M., Rouanet, S. P. Merquior, J. G., Lecourt, D., Escobar, C. H. de. O homem e o discurso: A Arqueologia de Michel Foucault. Tempo Brasileiro, 1971.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

NIETZSCHE, F. Crepúsculo dos ídolos ou Como se filosofa como martelo. Tradução Jorge Luiz Viesenteiner. Petrópolis: Vozes, 2014.

PESSANHA, J. A. Filosofia e Modernidade: racionalidade, imaginação e ética. v. 22, n. 1, p. 20, 1997.

ROQUE, T. O dia em que voltamos de Marte: uma história da ciência e do poder, com pistas para um novo presente. São Paulo: Planeta, 2021.

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 304     PDF (Português (Brasil)) downloads: 139

How to Cite

GONDIM, Diego de Matos. “Math is in everything”? Problematizing a reason-world and a reason of the world. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023076, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id791. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/20. Acesso em: 11 may. 2024.