Problem Formulation in the development of a Digital Mathematics Educational Game

Authors

  • Edna Mataruco Duarte edna.duarte@fatec.sp.gov.br
    Universidade Cruzeiro do Sul
  • Norma Suely Gomes Allevato norma.allevato@cruzeirodosul.edu.br
    Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

10.37001/remat25269062v17id284

Keywords:

Formulação de Problemas, Resolução de Problemas, Jogo Educacional Digital

Abstract

Problem Formulation constitutes an emerging field of investigation that requires consistent, comprehensive reporting of its application in the routines of mathematics teaching, as well as solid research addressing the subject. The contributions of Problem Formulation to the processes of mathematics teaching, learning, and assessment include insights on the conceptions held by students while they formulate a problem; the chance to understand students’ mathematical thinking; a reflex of their mathematical experiences; and the opportunity to explore the interaction between the cognitive and affective dimensions of mathematical learning. This article analyzes the step in which formulation tasks take place and the activities and processes involved in it. The study also analyzes the influence metacognitive experiences involved in the formulation process have on the development of a digital mathematics educational game by students attending a Digital Games Technology Program. Data sources for this qualitative investigation included a semi-structured questionnaire, the game developed, and audio and video recording of the meetings held with students. Data analysis suggested that the cognitive experiences evident in the questionnaire were consistent with the results obtained in the process of formulating problems throughout the development of the educational game, indicating that these experiences may have influenced this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edna Mataruco Duarte, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul. 

Norma Suely Gomes Allevato , Universidade Cruzeiro do Sul

Doutor(a) em Educação Matemática pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Rio Claro. Professor(a) do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul. 

References

ALTOÉ, R. O. ; FREITAS, R. C. de O. Formulação de Problemas em Matemática: uma prática inserida na abordagem metodológica de Resolução de Problemas. Anais in: XII Encontro Nacional de Educação Matemática. 2016.

ALVES, L. Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. Educação, Formação & Tecnologias, vol. 1 (2), Novembro 2008. Disponível em: http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/viewFile/58/38. Acessado em: 09/12/2016.

ANDRADE, S. Um caminho crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In: Perspectivas para Resolução de Problemas. Organizadores: Lourdes de la Rosa Onuchic; Luiz Carlos Leal Junior; Márcio Pironel. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

BAIRAC, Radu. Some methods for composing mathematical problems. Disponível em: http://www.cimt.org.uk/journal/bairac.pdf. Acessado em: 15/03/2019

BOAVIDA, A.; PAIVA, A.; CEBOLA, G.; VALE, I.; PIMENTEL, T. A experiência Matemática no Ensino Básico - Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação - Direção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. (2008)

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 1994.

Cai, J. ; Hwang, S. A perspective for examining the link between problem solving and problem posing. In N. A. Pateman, B. J. Dougherty, & J. Zilliox (Eds), Proceedings of the 27th PME Conference (Vol. 3, pp. 103–110). Honolulu, HI: PME. 2003.

CHICA, C. H. Por que formular problemas? In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignes (Org). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. P. 151-173

DUARTE, E. M. ; ALLEVATO, N. S. G. Jogos Educacionais: estado da arte das comunicações do Encontro Nacional de Educação Matemática. Revista @mbienteeducação, v. 11, p. 78-89, 2018a.

DUARTE, E. M. ; ALLEVATO, N. S. G. Uma proposta de Game Design Canvas para o desenvolvimento de jogo educacional digital de Matemática. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2018, Belo Horizonte. Anais. Pesquisa em Educação Matemática e Inclusão Social, 2018b.

ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

EFKLIDES, A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review 1 (2006) 3–14

FELMER, P.; PEHKONEN, E.; KILPATRICK, J. Posing and Solving Mathematical Problems: Advances and New Perspectives. Springer International Publishing Switzerland. 2016. Páginas 23 a 35.

GAROFALO, J.; LESTER, F. K. Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for Research in Mathematics Education, 16(3), 163-176. (1985)

LÜDKE, M. ; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEDEIROS, K. M. de; SANTOS, A. J. B. dos. Uma experiência didática com a Formulação de Problemas Matemáticos. Zetetikê – CEMPEM – FE – Unicamp. V.15. n. 28. Jul/dez de 2007.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Traduação Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

RAMIREZ, M. C. A mathematical problem-formulating strategy. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 79-90. (2006). Disponível em: < http://www.cimt.org.uk/journal/ramirez.pdf>. Acessado em: 15/03/2019

SILVER, E. A. On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28. 1994.

STOYANOVA, E.; ELLERTON, N. F. A framework for research into students’ problem posing in school mathematics. In P. C. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics education (pp. 518-525). Melbourne, Victoria: Mathematics Education Research Group of Australasia. 1996.

SPINILLO, A. G. ; LAUTERT. S. L.; BORBA, R. E. de S. R. ; SANTOS, E. M. dos; SILVA, J. F. G. da. Formulação de Problemas Matemáticos de Estrutura Multiplicativa por Professores do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 50, p. 928-946, dez. 2017.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 54     PDF (Português (Brasil)) downloads: 30

How to Cite

DUARTE, Edna Mataruco; ALLEVATO , Norma Suely Gomes. Problem Formulation in the development of a Digital Mathematics Educational Game. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020028, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id284. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/203. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática