Students are encouraged to write down their perceptions about the process experienced in math classes, what emerges from this?

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id642

Keywords:

Formative Assessment, Student Perceptions, Supervised Internship, Math Education

Abstract

This study derives from the scenario of initial teacher training, more precisely in the context of the Mandatory Curricular Supervised Internship of two licentiate students of a Licentiate Degree in Mathematics. Regency internship that was carried out with 8th grade students from a Municipal Elementary School in southern Brazil who, in the final part of the interventions, were invited and encouraged to write about the process experienced in the classroom with the undergraduates. Thus, we aim to understand the perceptions of these students participating in the conducting internship interventions about the process and experience. For this, we developed a qualitative study whose data were analyzed using the procedures of Textual Discursive Analysis by Moraes and Galiazzi (2011). Five categories emerged from the process of analyzing students' perceptions, namely: (i) perceptions about attitudes; (ii) general learning perceptions; (iii) perceptions related to teacher practice; (iv) perceptions of learning about procedures; (v) learning perceptions in relation to concepts. We conclude that students highlight more perceptions related to behavior and subtly refer to conceptual learning, which may indicate situations in which students have difficulties in expressing themselves or also difficulty in understanding what was requested by teachers in training. However, the importance of a constructive reflective look was evidenced when we seek to give meaning to the act of evaluating in the classroom and how it can contribute to a better understanding of student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rita de Cássia Tenfen, Instituto Federal Catarinense – IFC

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal Catarinense – Campus Rio do Sul.

Morgana Scheller, Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela PUCRS. Professora do Instituto Federal Catarinense, campus Rio do Sul.

Cloves Kurek, Instituto Federal Catarinense – IFC

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal Catarinense – Campus Rio do Sul.

References

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Knopp Sari. Investigação qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BURIASCO, Regina Luzia Corio de; FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; CIANI Andréia Büttner. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Bolema, Rio Claro, Ano 22, n. 33, p. 69-96, 2009.

CHUEIRI. Mary Stela Ferreira. Concepções sobre a Avaliação Escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 19, n. 39, jan./abr. 2008.

DEMO, Pedro. Avaliação qualitativa. 6.ed. Campinas: Editora autores associados, 1999.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini aurélio Século XXI: O minidicionário da língua portuguesa. 5.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação. 40. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed UNIJUÍ, 2011.

SILVA, Maria Helena Santos; LOPES; José Pinto. Três estratégias básicas para a melhoria da aprendizagem: Objetivos de aprendizagem, avaliação formativa e feedback. Revista Eletrônica de Educação e Psicologia, v. 7, n. 1, p. 12-31, 2016.

VILLAS BOAS, Benigna Maria Freitas. Avaliação Formativa e formação de professores: ainda um desafio. Revista Linhas Críticas. Brasília, v. 12, n. 22, p. 75-90, 2001.

VILLAS BOAS, Benigna Maria Freitas. Virando a Escola do avesso por meio da avaliação. Campinas: Papirus, 2008.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-06-10

Métricas


Visualizações do artigo: 27     PDF (Português (Brasil)) downloads: 16

How to Cite

TENFEN, Rita de Cássia; SCHELLER, Morgana; KUREK, Cloves. Students are encouraged to write down their perceptions about the process experienced in math classes, what emerges from this?. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022042, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id642. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/63. Acesso em: 15 may. 2024.