Development Teaching Theory and Teaching Guidance Activity in systematization of numbering system in the initial teacher education context

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id610

Keywords:

Pedagogy, Mathematics Education, Numbering System

Abstract

This article investigates the development of mathematical thinking in the initial teacher training context in the Pedagogy Faculty of a university localized in the Southern of the State of Santa Catarina. The work investigates specifically the development of mathematical thinking at theoretical level mediated by the numbering system.  Throughout the semester 2020/2, an investigative developmental educational experiment was carried out with thirty-four students of the fourth and sixth semesters, enrolled in the Learning Unit (subject) Fundamentals and Methodologies of Mathematics for the Early Years of Elementary School, in the remote way. The method that supported the actions was the historical-dialectical materialist. One of the main characteristics of this method is based on the premise that the phenomenon investigated should be considered in its totality, in the inseparability between theory and practice. Research methodology adopted was the developmental educational experiment. Such methodology is linked to the understanding that is through teaching that one learns, and when learning, this one develops. However, it is not about any teaching but through a teaching organized based on contents and methods which make possible promoting develop theoretical thinking of students from their appropriation of scientifical knowledges. Investigative teaching experiment was organized from problems development, in Triggering Learning Situations context, and by four study actions. For data analysis, episodes that indicate the development of each study action were selected. We conclude that it is necessary to rethink the teaching organization of the numbering system since the early school years. The contact with only one of its particularities, the decimal, throughout Basic Education, hindered the appropriation of the essence of this system, making it impossible to correctly transit between one base and another, from its general relationship that gives rise to the different numerical bases. Therefore, it is necessary to rethink not only the initial training courses, but also the continuous training of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josélia Euzébio da Rosa, Unisul - Universidade do Sul de Santa Catarina

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina.

Fabiana de Souza Marcelo, Unisul - Universidade do Sul de Santa Catarina

Especialista em Inovação na Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL).  Professora da Educação Básica.

References

DAVÍDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DAVÍDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo. Educação Soviética, n. 8, ago. 1988.

FONTES, M. Experimento Didático Desenvolvimental em matemática no contexto do curso de Pedagogia. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2019. (Dissertação em construção).

IFRAH, G. História universal dos algarismos. Volume 1: a inteligência dos homens contada pelos números e pelo cálculo. Tradução de Alberto Muñoz e Ana Beatriz Katinsky. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997- 2v.

ISIDORO, L. C. N. Modo de organização do ensino desenvolvimental de fração: o conhecimento revelado por acadêmicas de pedagogia.2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2019.

MATOS, C. F. Modo de organização do ensino de matemática em cursos de pedagogia: uma reflexão a partir dos fundamentos da teoria históri

co-cultural. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2017.

MOURA, M. O. de et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 93-125.

MOURA, M. O. (Coord.). Controle da variação de quantidades: atividades de ensino. São Paulo: FEUSP, 1996.

MOURA, M. O. Sistema de Numeração Caitité. EDM5730. O conhecimento em sala de aula: Atividade de Ensino 2019. USP Disciplinas, 2019. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/assign/view.php?id=2657652. Acesso em: 10 abr. 2021.

ROSA, J. E. Proposições de Davydovy para o ensino de Matemática no primeiro ano escolar: inter-relações dos sistemas de sistema de significações numéricas. 2012, 244 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

ROSA, J. E.; ALBINO, W. A. Desenvolvimento do pensamento matemático, em nível teórico, mediado pelo conceito de fração a partir da grandeza comprimento. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 10, n. 21, p. 393-417, 25 maio 2021. Disponível em: http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/950. Acesso em: 30 maio 2021.

ROSA, J. E.; ANTUNES, I. C. Modelagem à luz da Teoria Histórico-Cultural. Ensino da Matemática em debate, v. 8, n. 1, p. 182-212, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/51799. Acesso em: 21 jun. 2021.

ROSA, J. E.; BECKER, F. Desenvolvimento de uma situação desencadeadora de aprendizagem do conceito de ângulo por meio de quatro ações de estudo davidovianas em um contexto de formação inicial de professores. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 5, n. 2, p. 484-516, 1 jun. 2021. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/61411. Acesso em: 03 jun. 2021

SILVEIRA, G. M. Unidade entre lógico e histórico no movimento conceitual do sistema de numeração proposta por Davýdov e colaboradores para o ensino das operações da adição e subtração. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2015.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 107     PDF (Português (Brasil)) downloads: 36

How to Cite

ROSA, Josélia Euzébio da; MARCELO, Fabiana de Souza. Development Teaching Theory and Teaching Guidance Activity in systematization of numbering system in the initial teacher education context. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022023, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id610. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/87. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos