Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id710

Keywords:

Active Methodologies, Mapping, Teaching and Learning, Mathematics, Final Years

Abstract

The objective of this research is to present a mapping about active methodologies in the teaching and learning process of Mathematics in the final years of Elementary School. The methodology used follows the assumptions of qualitative research, specifically the mapping that is organized in the following steps: identification of existing productions, classification and organization, and finally analysis. In the search strategy, we chose the referenced sources in the scientific-academic scenario: CAPES’s journal portal and theses and dissertations catalog and the journals Bulletim of Mathematics Education (BOLEMA) and Electronic Magazine of Mathematics Education (REVEMAT). In the end, the mapping process resulted in five productions. Thus, it became evident that three works focus on active methodologies as tools for teaching concepts and the others, as facilitators of learning.

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Author Biographies

Lupi Scheer dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências – FURG. Professor do IFSul – Campus Pelotas. Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Kelen Cristina da Cruz, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG. Coordenadora pedagógica do Colégio Franciscano Espírito Santo - Bagé/RS.

Flavia Luciane Pinheiro Gonzales, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG. Professora da E. E. E. M. Augusto Duprat e E. M. E. F. Mate Amargo.

Elaine Corrêa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

Celiane Costa Machado, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

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Published

2022-01-01

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How to Cite

SANTOS, Lupi Scheer dos; CRUZ, Kelen Cristina da; GONZALES, Flavia Luciane Pinheiro; PEREIRA, Elaine Corrêa; MACHADO, Celiane Costa. Active methodologies in the process of teaching and learning mathematics in the final years of elementary school: mapping of scientific productions. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022026, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id710. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/90. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos