The teaching-learning of mathematics in times of COVID-19: experience in high school classes in a private school in the city of Natal/RN

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id589

Keywords:

Mathematical Education, Teaching and Learning, Pedagogical Practices, Covid-1

Abstract

This scientific article aims to discuss the teaching and learning of mathematics in times of the COVID-19 pandemic. In addition, we seek to report experiences, in high school classes, in a private school in the city of Natal/RN, during the third quarter of 2020, in which we use educational platforms, virtual environments and online games, resuming the school activities, through non-face-to-face classes and collaborating so that students learn the contents of this discipline. In this way, we determined qualitative research as a methodology, initially carrying out a study of theoretical references that discuss teaching-learning and digital technologies. Still, we use the case study, sharing the experiences in teaching in a potiguar school, in the face of this context of national social isolation. As a result, we found that the use of digital technologies, educational platforms and online games contributed to the students learning mathematical content, gradually demonstrating greater participation, criticality, and curiosity during classes, in addition to presenting an autonomous and protagonist posture. of their learning processes and their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Heriberto Silva Nunes Bezerra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Mestre em educação pelo PPGEP/IFRN, licenciado em matemática pelo IFRN e especialista em ensino de língua portuguesa e matemática na perspectiva transdisciplinar pelo EAD/IFRN.

Tatiani Daiana de Novaes, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN

Pós-Doutoranda pela USP, Doutora em Estudos da Linguagem pela UFRN, coordenadora de pesquisa e professora de Língua Portuguesa do IFRN.

References

BEZERRA, Heriberto S. N.; NASCIMENTO, José Mateus do. O uso de jogos na aprendizagem de matemática: experiências no Pibid em escola pública da cidade de Natal. Natal (RN), anais eletrônicos 7º EpePE, 2018. Disponível em: https://www.fundaj.gov.br/images/stories/epepe/anais_do_7_epepe.pdf. Acesso em: 02 de fev. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 01 de fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus (COVID-19), Brasília, 2020. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: 05 de fev. 2021.

CURTIS, William. How to improve your math grades. Berkeley (CA): Occam Press, 2014. Disponível em: https://translate.google.com.br/translate?hl=pt-BR&sl=en&u=http://occampress.com/&prev=search. Acesso em: 02 de fev. 2021.

D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23.ed. Campinas (SP), Papirus, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo, HUCITEC EDITORA, 2014.

NASCIMENTO, Heitor Guerra do. Licenciatura em Matemática: metodologia e didática do ensino de Matemática. Salvador, FTC/EAD, 1998.

PANSE. Andreas. 5 motivos para você usar o Kahoot em sala de aula: Professor Inovador. São Paulo, Página oficial, 2017. Disponível em: https://professorinovador.com/2017/12/09/5-motivos-para-usar-kahoot/. Acesso em: 03 de fev. 2021.

PLURAL. Somos educação. São Paulo, Página oficial, 2020. Disponível em: https://www.plurall.net/. Acesso em: 02 de fev. 2021.

RIBEIRO, Flávia Martins; PAZ, Maria Goretti. O ensino da matemática por meio de novas tecnologias. Santa Maria (RS), Revista Modelos, 2012. Disponível em: http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/modelos/agosto_2013/pdf/o_ensino_da_matematica_por_meio_de_novas_tecnologias.pdf. Acesso em: 02 de fev. 2021.

RIO GRANDE DO NORTE. Decreto-Lei nº 29.524 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias para o enfrentamento da Situação de Emergência em Saúde Pública provocada pelo novo Coronavírus (COVID-19). Natal, Diário Oficial, 2020. Disponível em: http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200318&id_doc=677489. Acesso em: 12 de fev. 2021.

SONNEWEND, Bianca. Geek Lab: o que é? - Infográfico. São Paulo, Página oficial, 2017. Disponível em: https://www.geekie.com.br/blog/geekie-lab-infografico/. Acesso em: 01 de fev. 2021.

SUPER PROFESSOR. Interbits®. São Paulo, Página oficial, 2020. Disponível em: https://www.sprweb.com.br/mod_superpro/index.php. Acesso em: 01 de fev. 2021.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 66     PDF (Português (Brasil)) downloads: 28

How to Cite

BEZERRA, Heriberto Silva Nunes; NOVAES, Tatiani Daiana de. The teaching-learning of mathematics in times of COVID-19: experience in high school classes in a private school in the city of Natal/RN. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022028, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id589. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/95. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática