Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities
DOI:
10.37001/remat25269062v18id572Keywords:
Ethnomathematics, Mathematics Teacher Education, CurriculumAbstract
In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.
Downloads
Metrics
References
COSTA, B. J. F. et. al. A Educação Matemática no Contexto da Etnomatemática Indígena Xavante: um jogo de probabilidade condicional. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 28, n. 50, p. 1095-1116, 2014.
COSTA, R. T. P.; OLIVEIRA, C. C. Etnomatemática e Formação Inicial de Professores que Ensinam Matemática. HIPÁTIA-Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 4, n. 1, p. 143-152, 2019.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese/The Ethnomathematics Program: A summary. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008.
D’AMBRÓSIO, U. Ação Pedagógica e Etnomatemática como Marcos Conceituais para o Ensino de Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Moraes, 1994.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5 ed. São Paulo: Ática, 1998. 88 p.
DOMITE, M. C. S. Da compreensão sobre formação de professores e professoras numa perspectiva etnomatemática. In: KNIJNIK, G., WANDERER, F. & OLIVEIRA, C. J. (Orgs.). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MORAES, R. Análise de Conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, 1999, p. 7-32.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 172 PDF (Português (Brasil)) downloads: 119 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 21
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.