Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v18id572

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematics Teacher Education, Curriculum

Abstract

In this research we seek to understand: how is Ethnomathematics present in the training curricula of mathematics teachers in Brazil? To this end, a qualitative study of documentary nature is carried out, analyzing Political Course Projects of degrees in Mathematics from different public universities in different Brazilian states. The Content Analysis movement has bequeathed us three Nuclei of Understanding: Ethnomathematics as a curricular subject or as the content of a subject; Ethnomathematics as a theoretical and practical foundation for the mathematics teacher education process; The absence of Ethnomathematics in the mathematics teacher education curriculum. We found that although there are initiatives that propose Ethnomathematics in this training, the absence or little explanation of Ethnomathematics are more frequent, and with that, we reaffirm the relevance of an institutionalization movement in this area in the training of mathematics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antônio Vieira Lima Junior, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão.

Stéfany Silva Araújo, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Graduanda em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão.

Victor Coelho Oliveira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

 Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão.

José Milton Lopes Pinheiro, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista(UNESP), campus Rio Claro/SP (2018). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2013). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG (2011). Professor Adjunto na Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

References

COSTA, B. J. F. et. al. A Educação Matemática no Contexto da Etnomatemática Indígena Xavante: um jogo de probabilidade condicional. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 28, n. 50, p. 1095-1116, 2014.

COSTA, R. T. P.; OLIVEIRA, C. C. Etnomatemática e Formação Inicial de Professores que Ensinam Matemática. HIPÁTIA-Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 4, n. 1, p. 143-152, 2019.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese/The Ethnomathematics Program: A summary. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008.

D’AMBRÓSIO, U. Ação Pedagógica e Etnomatemática como Marcos Conceituais para o Ensino de Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Educação Matemática. São Paulo: Moraes, 1994.

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5 ed. São Paulo: Ática, 1998. 88 p.

DOMITE, M. C. S. Da compreensão sobre formação de professores e professoras numa perspectiva etnomatemática. In: KNIJNIK, G., WANDERER, F. & OLIVEIRA, C. J. (Orgs.). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MORAES, R. Análise de Conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, 1999, p. 7-32.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 50     PDF (Português (Brasil)) downloads: 46 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 10

How to Cite

LIMA JUNIOR, Antônio Vieira; ARAÚJO, Stéfany Silva; OLIVEIRA, Victor Coelho; PINHEIRO, José Milton Lopes. Ethnomathematics and Mathematics Teacher Education: a reflection on curricula of Brazilian public universities. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021052, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id572. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/132. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Most read articles by the same author(s)