Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
DOI:
10.37001/remat25269062v17id309Keywords:
Bibliometric, Integral School, Collaborative Group, Mathematical EducationAbstract
A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.
Downloads
Metrics
References
BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro. Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org). Reflectir e Investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM. 2002, p 43-55.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/tecnico/legisla_tecnico_lei10172.pdf> Acesso em: 31 jan. 2018.
CAVALIERE, Ana Maria Villela. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n.81, p. 247-270, 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13940.pdf> Acesso em: 5 de mai. 2017.
COSTA, Edineide Cantuário; FEITOSA, Diane Mendes. A formação continuada do professor da educação integral, integrada: ressignificação de tempos e espaços escolares. Revista Metáfora Educacional. n. 19 (jul. – dez. 2015), 20 dez. 2015, p. 80-97. Disponível em: < http://www.valdeci.bio.br/pdf/n19_2015/n19_2015_costa_feitosa_a_formacao.pdf>, Acesso em: 07 mar 2018.
DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a13.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2017.
DEWEY, John. Vida e Educação. 5 ed. São Paulo: Nacional, 1959.
DIB, Marlene Aparecida Barchi. O Programa Escola de Tempo Integral na Região de Assis: Implicações para a Qualidade do Ensino. Marília, 2010. 207 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Campus de Marília, Universidade Estadual Paulista.
ÉBOLI, Terezinha. Uma experiência de Educação Integral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1969.
FERRARI, Márcio. Henri Wallon: o educador integral. Revista Nova escola, Edição especial, jul. 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipe na escola. Porto: Porto Editora, 2001.
GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.
HARGREAVES, Andy. Changing teachers, changing times: teachers’ work and culture in Postmodern Age. New York: Teachers College Press, 1994.
HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos Professores na Idade Pós-Moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill. 1998.
LIMA, Jorge Manuel Ávila de. As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto, 2002.
LITTLE, Judith Warren. “Teachers as Collea gues”. In: LIEBERM AN, A . (Ed.): Schools as collaborative cultures: creating the future now. London. Falmer Press, 1990. pp.165 -193
MOLL, Jaqueline (org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
MUNIZ, Bruna Mendes. “Pra Não Dizer que Não Falei das Flores”: estudo bibliométrico da escola integral e dos grupos colaborativos em Educação Matemática. 2019. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira – FEIS – da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Campinas: Cortez/ CEDES, v.21, nº 73, 2000.
OLIVEIRA, Ruth Carvalho de; FEITOSA, Diane Mendes. A prática docente na educação integral: desafios para uma aprendizagem significativa. Revista Metáfora Educacional. n. 19 (jul. – dez. 2015), 20 dez. 2015, p. 210-228. Disponível em: < http://www.valdeci.bio.br/pdf/n19_2015/n19_2015_oliveira_feitosa_a_pratica.pdf>, Acesso em: 07 de mar.2018.
OTLET, Paul. O livro e a medida: bibliometria. In: OTLET, Paul. Bibliometria: teoria e prática. São Paulo: Cultrix, 1986. p.19-34.
PARO, Vitor Henrique. Escola de tempo integral: desafio para o ensino público. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1988.
PEREIRA, Eva Waisros. Anísio Teixeira e a experiência de educação integral em Brasília. In: Revista Pedagógica Pátio, Rio de Janeiro, n.51, p.42-45, ago./out. 2009.
PIZZANI, Luciana; Silva, Rosemary Cristina; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Bases de dados e bibliometria: a presença da Educação Especial na base Medline. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 4, p. 68-85, 2008. Disponível em: < https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/58/81>, Acesso em: 20, out. 2018.
REVELES, Audrey Garcia; TAKAHASHI, Regina Toshie. Educação em saúde ao ostomizado: um estudo bibliométrico. Revista Paulista de Enfermagem, 2006. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v41n2/09.pdf>, Acesso em: 12, dez. 2018.
VANDRÉ, Geraldo. Pra não dizer que não falei das Flores. Rio de Janeiro: Festival Internacional da Canção: 1968. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=gi-i2eG31EI>. (5min50seg).
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 233 PDF (Português (Brasil)) downloads: 65
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.