(Re)formulation and resolution of open problems that address themes of social relevance with the use of electronic sheets
DOI:
10.37001/remat25269062v17id253Keywords:
Designs of statements, Open Issues, Issues of social relevance, Numerical Expressions, SpreadsheetsAbstract
In this article we present the results of a qualitative investigation, in which the objective was to investigate, through the design of problem statements, for the (re)formulation and resolution with the use of digital technologies, which mathematical, methodological, technological and relative aspects addressing issues of social relevance, which arise in such processes. To this end, three problem statements were produced, using spreadsheets, from Microsoft Office Excel, based on the Situations at School theme, to present open and fictitious problematic situations and to provide, through (re)formulations and resolutions, teaching and learning to solve Numerical Expressions. According to the statements, we conclude that these may favor Critical and/or Financial Mathematical Education, through information, numerical data, images, incomplete sentences and questions and simulation, experimentation, among other aspects.
Downloads
Metrics
References
ABRAMOVICH, S. Mathematical problem posing as a link between algorithmic thinking and conceptual knowledge. The teaching of Mathematics, v.18, n.2, pp.45-60, 2015.
ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005.
_______. O Computador e a Aprendizagem Matemática: reflexões sob a perspectiva da Resolução de Problemas. In: SEMINÁRIO EM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS, 1., 2008, Rio Claro. Anais eletrônicos... Rio Claro: UNESP, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.
________. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC. Proposta de Práticas de Implementação. Brasília: MEC, 2019.
BRAVO, J. A. F.; SÁNCHEZ, J. J. B. Incidencia de la invención y reconstrucción de problemas en la competencia matemática. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n.32, pp.29-43, dic. 2012.
FIGUEIREDO, F. F. Design de problemas com a utilização das Tecnologias Digitais na formação inicial de professores de Matemática. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2017.
FIGUEIREDO, F. F.; GROENWALD, C. L. O. Design de problemas matemáticos com o uso de Tecnologias Digitais sob o enfoque da formulação de problemas subsidiários. RECC, Canoas, v.24, n.1, p.221-234, 2019.
FILATRO, A. C. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
GROENWALD, C. L. O.; OLGIN, C. de A. Educação financeira no currículo de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v.11, n.2, p.158-180, mai.-ago. 2018.
PATERLINI, R. R. Aplicação da metodologia Resolução de Problemas Abertos no Ensino Superior. São Carlos: DM-UFSCar, 2010.
RECALCATI, L. A.; FIGUEIREDO, F. F.; GROENWALD, C. L. O. A (re)formulação e resolução de problemas com o uso de recursos tecnológicos no ensino de Expressões Numéricas. In: ESCOLA DE INVERNO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, E ENCONTRO NACIONAL PIBID MATEMÁTICA, 4. Anais... Santa Maria: UFSM, 2018. p.827-846
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Referencial Curricular Gaúcho: Matemática. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2018.
SILVER, E. A. On Mathematical Problem Posing. For the Learning of Mathematics, n.4, v.1, pp.19-28, 1994.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. In:_____. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.
VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A. Ensinar matemática com resolução de problemas. Quadrante, n.24, v.2, p.39-60, 2015.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2009.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 320 PDF (Português (Brasil)) downloads: 102
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.