Importance of considering cognitive processes in mathematics didactics
DOI:
10.37001/remat25269062v19id674Keywords:
Cognition, Didactics of Mathematics, LearningAbstract
This article presents an excerpt of a qualitative research of the bibliographic type that has as its study material books, scientific articles, theses and dissertations, developed with the objective of understanding the importance of knowledge about cognitive processes for the foundation of the methodological aspect of mathematics didactics in contemporaneity. In the presented excerpt, an argument is made in favor of the importance of considering cognitive processes in Mathematics Education, in the school environment, justified by neuroscience discoveries. For the construction of the theoretical basis, the studies were directed to issues of cognitive neuroscience, mathematics didactics and the psychology of mathematics education. The results obtained indicate that when mathematics didactics adequately mobilizes different cognitive processes, mathematics teaching becomes more effective in the face of the demands that society imposes every day.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Manoel de Campos; JUSTINO, Edson José Rodrigues. Como o Cérebro Processa a Matemática? Ensinamentos da Neurociência para uma Pedagogia Renovada. [livro eletrônico]. Curitiba, 2020. ISBN 978-85-924793-4-3.
ARSALIDOU, Maria; TAYLOR, Margot J. Is 2+2=4? Meta-analyses of brain areas needed for numbers and calculations. Neuroimage. v. 54, n. 3, p. 2382-2393, 2011. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20946958/. Acesso em: 20 de out. 2021.
BRASIL. Relatório Brasil no PISA 2018. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO BÁSICA-DAEB. Ministério da Educação. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.
BRANSFORD, John D.; BROWN, Ann L.; COCKING, Rodney R. (Orgs). Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.
BROSSEAU, GUY. Pròblemes de didactique des décimaux. Recherches en didactique des mathématiques. v.2, n.1, p. 37-127, 1981.
CARVALHO, Renta; PONTE, João Pedro da. Cálculo mental com números racionais: representações mentais dos alunos. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Bragança. Atas... Bragança: SPIEM, 2015. p. 69-83.
CHEVALLARD, Yves. Les outils sémiotiques du travail mathématique. Petit x, v. 42, p. 33-57, 1996.
COSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COSENZA, Ramon M. Por que não somos racionais: como o cérebro faz escolhas e toma decisões. Porto Alegre: Artmed, 2016.
COSTA, Lucélida de Fátima Maia da. Etnomatemática na Educação do Campo, em contextos indígena e ribeirinho, seus processos cognitivos e implicações à formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências na Amazônia). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2012.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das letras, 2012.
D’AMORE, Bruno. Elementos da Didática da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007.
DORNELES, Beatriz Vargas; HAASE, Vitor Geraldi. Aprendizagem numérica em diálogo: neurociências e educação. In: LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce Borges. (Orgs.). Ciência para a educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Editora Atheneu, 2017. p. 133- 159.
FARIAS, Ronaldo Diones Ruiz; COSTA, Lucélida de Fátima Maia da. O papel da linguagem matemática no processo ensino-aprendizagem da matemática. Revista Areté, [S.l.], v. 14, n. 28, p. 152-166, nov. 2020. ISSN 1984-7505. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/1992. Acesso em: 12 nov. 2021.
FIGUEIREDO, Ângela Maria Rodrigues de. Os processos cognitivos desenvolvidos no ensino de didática no curso de licenciatura em matemática. Dissertação (Mestrado em educação em Ciências na Amazônia). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, UEA, 2012.
FONSECA, Vitor da. Cognição, Neuropsicologia e Aprendizagem: abordagem neuropsicológica e psicopedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
FONSECA, Laerte. Didática da matemática e neurociência cognitiva: elementos para uma articulação em favor da aprendizagem matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2019.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.
GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.
GHEDIN, Evandro. A epistemologia de Humberto Maturana e suas implicações à formação de
professores para o ensino de ciências. Polyphonía, v. 32, n.1, p. 241-261, jan.-jun., 2021.
HOLANDA, Marcos Douglas Medeiros de; FREITAS, Izabela; Barbosa; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva. Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas. Revista de Iniciação à Docência, v. 5, n. 2, p. 56-69, ago, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/7160-Texto%20do%20artigo-13906-1-10-20200802.pdf. Acesso em: 17 out. 2021.
JÜRGENSEN, Bruno Damien da Costa Paes; SORDIIN, Mara Regina Lemes de. Percepções de professores de matemática sobre qualidade da educação e da educação matemática. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; SANTOS, João Ricardo Viola dos. (Orgs). Avaliação e educação matemática: pesquisas e delineamentos [livro eletrônico]. Brasília: SBEM, 2020. p. 29-45.
KANDEL, Eric R. et al. Princípios de Neurociências. Tradução Ana Lúcia Severo Rodrigues et al. Porto Alegre: AMGH, 2014.
LABORDE, Collete. Prefácio da edição em italiano. In: D’AMORE, Bruno. Elementos da Didática da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007. p. xiii-xv.
LENT, Roberto; BUCHWEITZ, Augusto; MOTA, Mailce Borges. (Orgs.). Ciência para a educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Editora Atheneu, 2017.
LIBÂNEO, José Carlos. Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. Cadernos Pedagogia Universitária da USP. Universidade de São Paulo, 2009.
MATURANA, Humberto R.; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Phalas Athena, 2001.
MORA, David; GÓMEZ, Wladimir Serrano. (Ed.). Lenguaje, comunicación y significado en educación matemática: algunos aspectos sobre la relación entre matemática, lenguaje, pensamiento y realidad desde una perspectiva crítica. La Paz: Gidem, 2006.
RADFORD, Luis. Cognição matemática: História, Antropologia e Epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
ROMERO, Luis Rico. Prefácio da edição em espanhol. In: D’AMORE, Bruno. Elementos de Didática da Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007. p. xvii-xxi.
SILVA, Thaiany Guedes da. A didática das ciências e seus processos cognitivos para o ensino-aprendizagem. EdUECE-Livro 1, p. 211-215, 2015.
SOLER, Colette. O Inconsciente: O Que É Isso? São Paulo: Zagodoni, 2020.
SOUZA, Carine Franco de; MATIAS, Neyfsom Carlos Fernandes. Correlatos Cognitivos na Aprendizagem da Matemática: uma revisão da literatura. Bolema, Rio Claro (SP), v. 34, n. 68, p. 1324-1340, dez., 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/8c45McBBqSV9nbf6r7394fN/?lang=pt. Acesso em: 19 out. 2021.
STERNBERG, Robert J. Psicologia Cognitiva. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
TAQUETTE, Stella R.; BORGES, Luciana. Pesquisa qualitativa para todos. Petrópolis-RJ: Vozes, 2020.
TIEPPO, Carla. O que a escola precisa saber sobre neurociência. Mente & Cérebro. São Paulo: Segmento, ano XXI, nº 263, p. 36-43, dezembro de 2014. Disponível: https://carlatieppo.com.br/wp-content/uploads/2020/03/mente_cerebro_dez2014.pdf. Acesso em: 10 out 2021.
TIEPPO, Carla. Uma viagem pelo cérebro: a via rápida para entender neurociência. São Paulo: Editora Conectomus, 2021.
VERGNAUD, Gerard. A comprehensive theory of representation for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, v. 17, n. 2, p. 167-181, 1998.
VERGNAUD, Gerard. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: Editora da UFPR, 2009.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 947 PDF (Português (Brasil)) downloads: 401
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.