The teacher training for mathematics education from the perspective of intercultural practices: indigenous peoples, traditional black communities, and rural education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id370

Keywords:

Teacher training for mathematics education, Intercultural practices, Mathematics Education and ethnic-racial relations, Anti-racist Mathematics Education, Indigenous peoples, Traditional black communities, and rural education

Abstract

This text provides a summary of the discussions that took place within the context of Working Group 5 (WG5): Teacher Training for Mathematics Education from the Perspective of Intercultural Practices: Indigenous Peoples, Traditional Black Communities, and Rural Education, during the VIII São Paulo Forum on Teacher Training for Mathematics Education, hosted by the São Paulo Campus of the Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo on March 31, 2023, and April 1, 2023. The main objective of WG5 was to foster discussions on the teacher training for mathematics education within the context of ethnic-racial relations, interculturality, anti-racist mathematics education, and rural education. The discussions particularly addressed elements present in teaching, research, and extension practices that directly engage with the provisions of Laws 10.639/2003, 11.645/2008, 7.352/2010, as well as the school curriculum of mathematics and its relationship with the specificities of different teaching modalities regarding the theme of WG5. The results of the discussions point to the recognition of the importance of this theme in the context of teacher education, especially to enhance practices that consider mathematics learning as part of the humanization process that values the intercultural contexts of the individuals involved in the processes and to overcome other practices that tend to view mathematics as an end in itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wellington Pereira das Virgens Virgens, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Docente do Departamento de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) – Campus São Paulo. Professor credenciado do programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática – Encima do IFSP, São Paulo, SP, Brasil.

Maria do Carmo de Sousa, Universidade Federal de São Carlos – UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Professora do Ensino Superior (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

Júlio Cesar Augusto do Valle , Universidade de São Paulo - USP

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Doutor da mesma universidade, São Paulo (SP), Brasil.

References

BRASIL. Decreto n. 7.352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília: 2010.

________. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília: 2003.

________. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília: 2008.

CANDAU, Vera Maria. Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis-RJ: Vozes, 2018.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2001.

FERNANDES, Fernando Luís Pereira. Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11313.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERDES, Paulus. Pitágoras africano: um estudo em cultura e educação matemática. Moçambique: Instituto Superior Pedagógico, 1992.

Published

2023-09-28

Métricas


Visualizações do artigo: 549     pdf (Português (Brasil)) downloads: 338

How to Cite

VIRGENS, Wellington Pereira das Virgens; SOUSA, Maria do Carmo de; VALLE , Júlio Cesar Augusto do. The teacher training for mathematics education from the perspective of intercultural practices: indigenous peoples, traditional black communities, and rural education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. Edição Especial:, p. e023093, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id370. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/370. Acesso em: 30 apr. 2025.