Mathematics beyond theory: an interdisciplinary analysis of the film Fermat's Room
DOI:
10.37001/remat25269062v19id531Keywords:
Teacher training, Audiovisual resources, Mathematics teaching, Fermat's RoomAbstract
The use of audiovisual resources, such as films, in mathematics classes is a teaching strategy aimed at making the learning process more engaging and understandable. This study aims to analyze the impact of using such resources on the training of mathematics teachers, particularly focusing on the influence of the film “Fermat's Room.” To achieve this goal, a questionnaire was administered to 17 teacher trainees in a teacher training program, inquiring about their perceptions of the film and how they plan to incorporate the lessons learned into their future teaching practices. The analysis of the responses suggests that the use of the film contributed to the understanding of mathematical concepts, motivating teacher trainees to incorporate interactive teaching strategies. However, the impact of the film was variable, depending on the teacher trainees' pre-existing attitudes toward mathematics. In this context, the importance of a personalized approach is emphasized, considering the diversity of perspectives and abilities among students.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Francilene Almeida. A utilização de filmes nas aulas de matemática. Ensino & Pesquisa, v. 13, n. 3, p. 25-34, 2015. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/612. Acesso em: 4 jul. 2022.
ASSIS, Willian Christian de. Os filmes como material de aprendizagem tangencial de Matemática. 2022. 51f. Ouro Preto: Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Federal de Ouro Preto, Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Ouro Preto, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufop.br/handle/123456789/15012. Acesso em: 4 jul. 2022.
BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey Charles. Content knowledge for Teaching what makes It special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022487108324554. Acesso em: 10 jun. 2022.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinnho Baptista. Porto-Portugal: Porto Editora, 1994.
CARRILLO, José et al. Determining specialised knowledge for mathematics teaching. In: VIII CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (8 CERME), 8. Anais... Antália, Turquia: Middle East Technical University, 2013. p. 2985-2994. Disponível em: https://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/WG17/Wg17_Climent.pdf. Acesso em: 11 jun. 2022.
CHAMPOUX, Joseph E. Film as a Teaching Resource. Journal of Management Inquiry, v. 8, n. 2, p. 206-217, 1999. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/105649269982016. Acesso em: 10 jul. 2022.
COELHO, Roseana Moreira de Figueiredo; VIANA, Marger da Conceição Ventura. A utlização de filmes em sala de aula: um breve estudo no Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da UFOP. Revista da Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/redumat/article/view/2005. Acesso em: 12 jul. 2022.
CÔRTES, Helena Sporleder. O uso pedagógico do Cinema: estratégias para explorar e avaliar filmes em sala de aula. In: MARLENE CORRERO GRILLO, Rosana Maria Gessinger (Org.). Por que falar ainda em avaliação? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 63-84. Disponível em: http://proiac.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/433/2018/08/porquefalaraindaemavaliacao.pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.
COSTA, Elaine Cristina Pereira; BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de. Luz, câmera, ação: o uso de filmes como estratégia para o ensino de Ciências e Biologia. Revista Práxis, v. 11, n. 6, p. 81-93, 2014. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/625. Acesso em: 12 jul. 2022.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Magda França Lopes. 3ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educaçâo matemática: da teoria à prática. 17ª. ed. Campinas: Papirus, 2009.
HOBAN, Garry; LOUGHRAN, John; NIELSEN, Wendy. Slowmation: Preservice elementary teachers representing science knowledge through creating multimodal digital animations. Journal of research in science teaching, v. 48, n. 9, p. 985-1009, 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/tea.20436. Acesso em: 12 jul. 2022.
HOLLAND, Jonathan. Fermat's Room. Variety, 2008. Disponível em: https://variety.com/2007/film/reviews/fermat-s-room-1200554231. Acesso em: 5 jun. 2022.
MENDONÇA, J. Ricardo C. de; GUIMARÃES, Flávia Peixoto. Do quadro aos “quadros”: o uso de filmes como recurso didático no ensino de administração. Cadernos EBAPE.BR, v. 6, n. Especial, p. 1-21, agosto 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/WLrcJDfkgDnpbq8tg3NYZvg/?lang=pt#. Acesso em: 12 jul. 2022.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Introducing Technological Pedagogical Content Knowledge. In: ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, [S.l.]. Anais... New York City: Routledge, 2008. p. 2-16.
OECHSLER, Vanessa. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311f. Rio Claro: Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/154093. Acesso em: 12 jun. 2022.
PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Org.). O professor e o desenvolvimento curricular. [S.l.]: [s.n.], 2005. p. 11-34. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/3008. Acesso em: 12 jul. 2022.
SHULMAN, Lee. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X015002004. Acesso em: 11 jun. 2022.
SHULMAN, Lee. Knowledge and Teaching:Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987. Disponível em: https://meridian.allenpress.com/her/article-abstract/57/1/1/31319/Knowledge-and-Teaching-Foundations-of-the-New. Acesso em: 5 jun. 2022.
SILVA, José Fernandes; MORAIS, Bruna Mara Moura; SANTOS, Guilherme Henrique Dias. A utilização do Cinema nas aulas de Matemática na perspectiva da Resolução de Problemas. Com a Palavra, o Professor, v. 6, n. 16, p. 33–55, 2021. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/711. Acesso em: 12 jul. 2022.
SILVA, Josineide Alves. Cinema e educação: o uso de filmes na escola. Intersaberes, v. 8, n. 18, p. 361-373, 2014. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/642. Acesso em: 5 jul. 2022.
TURNER, Mateus. Fermat1s room. Rotten Tomatoes, 2009. Disponível em: https://www.rottentomatoes.com/m/fermats_room/reviews?sort=rotten. Acesso em: 6 jul. 2022.
ZASLAVSKY, Orit; LEIKIN, Roza. Professional Development of Mathematics Teacher Educators: Growth Through Practice. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 7, p. 5–32, 2004. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/B:JMTE.0000009971.13834.e1. Acesso em: 12 jul. 2022.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 90 PDF (Português (Brasil)) downloads: 57
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.