The shared education of the future teacher who will teach mathematics: counterpoints to BNC-Education
DOI:
10.37001/remat25269062v19id731Keywords:
Pedagogy Course, Shared practices, Teaching internship, Teaching mathematicsAbstract
This text focuses on the analysis of a partnership established between the teacher of the Pedagogy course and her advisee, a teacher in the early years of primary school, which enabled a shared education for the teaching practices of mathematics. Its objective is to point out indications of how this partnership enabled future teachers to learn. The analysis, centered on the narratives produced by undergraduates at the end of the course, was based on three thematic units that emerged from the texts: developing a taste for mathematics; the importance of teacher knowledge for teaching mathematics; a new look at the teaching of mathematics in public school. The results point to indications of how future teachers appropriated some principles that guided the teacher educators and built awareness that education is not limited to graduation and requires a repertoire of knowledge for teaching practice in order to make mathematics accessible and enjoyable to all students.
Downloads
Metrics
References
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, [S. l.], v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, DF: CNE/MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 22 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, DF: CNE/MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 22 jul. 2021.
CYRINO, M. C. de C. T. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 10, n. 24, p. 699-712, 2017.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia - O cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopes. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
LINS, I. Novo tempo. In: LINS, Ivan. Novo Tempo. EMI, 1980.
NACARATO, A. M. O saber profissional do professor que ensina matemática nos anos iniciais. ACERVO – Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 3, p. 1-12, 2021.
NÓVOA, A. Os Professores na Virada do Milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan./jun. 1999.
PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M. Trajetória e perspectivas
para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32 (94), 2018, p. 119-135.
SFORNI, M. S. de F. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, abr./jun. 2015.
SILVA, A. A. P.; ORTIGÃO, M. I. R. O curso de Pedagogia e os retrocessos na legislação educacional: uma ofensiva às possibilidades de formação crítica. Série-Estudos, Campo Grande, v. 25, n. 55, p. 95-116, set./dez. 2020.
SMOLKA, A. L. B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno Cedes, Campinas, n. 50, 2000, p. 26-40.
VENCO, S. B.; CARNEIRO, R. F. “Para quem vai trabalhar na feira... essa educação está boa demais”: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Horizontes, Bragança Paulista, v.36, n.1, p.7-5, jan./abr. 2018.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 330 PDF (Português (Brasil)) downloads: 126 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 24
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.