Mathematics classes in the initial years: numbers and operations in a beginning of integration of digital technologies…

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id464

Keywords:

Teacher training, Base Blocks, Fundamental operations

Abstract

This article presents some results of a research developed in a public school in Campo Grande/MS, that had the participation of researchers from a public university and five teachers who work with students in the early years of elementary school, in this school, where they continuous in-service training was carried out with/for the integration of digital technologies into the curriculum. The research aimed to analyze the construction of technological pedagogical content knowledge of teachers, when participating in a training process, in the space of the school that they work. In this article, guided by the research objective and the theoretical frame, we will analyze the data produced in planning meetings for Mathematics classes, held with a teacher, during the first semester of 2017. For data analysis, some movements from these meetings were transcribed from the audio recording and are rewritten here in the form of a narrative. The results of the analysis point that the teacher training process in the model made it possible/enhanced that the construction of knowledge for the integration of digital technologies in the curriculum happened by the teacher, when experiencing the challenges, uncertainties and disorders that are present in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ivanete Fátima Blauth, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS.

 

Suely Scherer, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela PUCSP, professora associada na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

References

ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BECKER, F. Educação e construção de conhecimento. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

BRASIL. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: matemática. Secretaria de Educação Básica – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILLEL/UFU. 2. ed. Ver. Uberlândia: EDUFU, 2015.

FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. (org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 – 2012. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2016.

GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Disponível em <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739>. Acesso em 22 de jun. de 2020.

HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. Cultura digital e educação, uma leitura dos Estudos Culturais sobre os desafios da contemporaneidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 12, n. esp. 2, p. 1349-1371, ago./2017. Disponível em < http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10301>. Acesso em 20 de jun. 2020.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo rumo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KOEHLER, M. J; MISHRA, P. What happens when teachers design educational technology? The development of Technological Pedagogical Content Knowledge. Journal of Educational Computing Research, v. 32, n. 2. Mar. 2005. p. 131-152.

MISHRA, P; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, V. 108, N. 6, June 2006, pp. 1017–1054.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Tradução Eliane Lisboa. 5ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MOTTA, N; SANTOS, L. Como uma onda (letra de música). Disponível em <https://www.letras.mus.br/lulu-santos/47132/>. Acesso em 15 de jun. 2020.

SÁNCHEZ, J. Integración curricular de TICs. Concepto y modelos. Enfoques Educacionales. V. 5. n. 1. jan. 2003. pp. 51-65.

VALENTE, J. A. Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: VALENTE, J. A. (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas/SP: UNICAMP/NIED, 1999.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 107     PDF (Português (Brasil)) downloads: 48 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 11

How to Cite

BLAUTH, Ivanete Fátima; SCHERER, Suely. Mathematics classes in the initial years: numbers and operations in a beginning of integration of digital technologies…. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. E020001, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id464. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/114. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos