The necessary knowledge for teaching practice in digital humanity

Authors

  • Carlos Mometti carlosmometti@usp.br
    FEUSP/ USP

DOI:

10.37001/remat25269062v17id482

Keywords:

Teaching knowledge, Digital humanity, Teacher training, Math Education

Abstract

The transformations that digital media have caused in the educational process in the 21st century are evident. From the emergence of new media, learning resources, to the different formats for teaching classes, the digital world operates substantially. Assuming this new context, which establishes new ontological and epistemological conceptions, with this article we seek to present reflections on the issue of knowledge necessary for contemporary, urgent, and emerging teaching practice, which overlaps under the digital and mediatized form in what we define by Education 4.0. In addition, it is necessary to introduce two new concepts with regard to pedagogical practice, the first relating to the necessary knowledge for that - mediated knowledge - and the second, the digital didactics inherent to the process, represented in the form of a didactic polygon. Furthermore, we started from a historical construction to understand the dynamics of educational transformations in order to corroborate with the paradigms that have been prevalent over the past centuries. In order to develop the proposal, we will use elements from scientific research conducted with teachers both in initial training and in service, as well as theoretical references that compare with the current literature discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carlos Mometti, FEUSP/ USP

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Doutorando em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo.

References

ASTOLFI, J. P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. Campinas: Papirus, 2012. 123p.

BELLONI, M. L. Infância, Mídias e Educação: revisitando o conceito de socialização. Revista Perspectiva, vol. 25, núm. 1, p. 57-82, 2007.

BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Tradução de Camila Bógea. São Paulo: Ática, 2008.

COLLINS, R. Interaction ritual chains. Princeton: Princeton University Press, 2005.

CONDORCET, J. A. Cinco memórias sobre a instrução pública. Tradução Maria da Graça de Souza. São Paulo: Editora Unesp, 2008. 261p.

FRANCO, M. A. S. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Revista Educação e Pesquisa, vol.41, núm 3, p. 601-614. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507140384. Acesso em julho de 2020.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan, 1989.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. Tradução Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2013. 458p.

GIDDENS, A. Central problems in social theory: action, structure and contradiction in social analysis. Palgrave Macmillan, 1979.

HARKINS, A. M. Leap frog principles and practices: core components of education 3.0 and 4.0. Futures research quarterly draft VIII, 2008. Acesso em março de 2020.

HAYDT, R. C. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2011.

INGOLD, T. Humanity and Animality. Companion Encyclopedia of Anthropology, 1994, p.14-32.

JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. Tradução Artur M. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2018. 1432p.

LEINER, B. M.; VINTON, G. C.; CLARK, D. D.; KAHN, R. E.; KLEINROCK, L.; LYNCH, D. C.; POSTEL, J.; ROBERTS, L. G.; & WOLFF, S. A brief history of the internet. 1997. Disponível em arXiv:cs/9901011v1. Acesso em julho de 2020.

MACHADO, N. J. O conhecimento como um valor: as ideias de A-crescimento e de commons. Revista Contabilidade e Finanças da Universidade de São Paulo, vol. 26, p.7-10. 2017. http://doi.org/10.1590/1808-057x201590020. Acesso em julho de 2020.

MANACORDA, M. A. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. Tradução Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez Editora e Autores Associados, 1992.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

MEIRIEU, P. Le choix d’éduquer: étique et pédagogie. Paris: ESF. 1997

MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MOMETTI; SAUCEDO, K. R. R; & PIETROCOLA, M. Interdisciplinaridade: caminhos para a transformação da prática didática no ensino de ciências. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil, 2017.

MOMETTI, C. Práticas inovadoras e o ensino de física: estudo dos percursos didáticos de um grupo de licenciandos por meio de projetos interdisciplinares. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2018.

MOMETTI, C. Construindo experiências em um curso de formação de professores dos anos iniciais: o ensino da matemática em foco. Anais do I Congresso Internacional Educat, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brasil, p. 282 – 291, 2019a.

MOMETTI, C. Estudo das estratégias didáticas de licenciandos em física por meio de uma ilha interdisciplinar de racionalidade. Anais do VII Congresso Brasileiro de Educação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, Brasil, 2019b.

MOMETTI, C. A escola digital: repensando a prática pedagógica na Educação Matemática. Anais do VIII Encontro Brasiliense de Educação Matemática, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília, Brasil, 2020a.

MOMETTI, C. Novos tempos exigem novas posturas: o papel do professor na Educação 4.0. Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias (CIET), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Brasil, 2020b.

SEWELL JR., W. H. Logics of history: social theory and social transformation. Chigado: Chicago University Press, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução Francisco Pereira. São Paulo: Editora Vozes, 2012.

TOBIN, K.; & RITCHIE, S. M. Multi-method, multi-theoretical, multi-level research in learning sciences. The Asia-Pacific Education Researcher, número 21, vol.1, p.117-129, 2012.

VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. São Paulo: Paz e Terra Editora, 1968.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 79     PDF (Português (Brasil)) downloads: 38 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 9

How to Cite

MOMETTI, Carlos. The necessary knowledge for teaching practice in digital humanity. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021010, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id482. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/118. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos