The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect

Authors

  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga betefreitas.m@gmail.com
    Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

DOI:

10.37001/remat25269062v18id547

Keywords:

Architect, Modelling (mathematics), Narratives

Abstract

This research aims to understand the work procedures of an architect, analyzing them comparatively with the stages of modelling (mathematics). The collaborator it granted interviews through narratives, which were recorded and later transcribed for analysis. It is a qualitative research in which the mapping in educational research was used as a methodological procedure, organized in two moments: apprehension of the data through the collaborator's narratives and meaning of that data, result of the identification, understanding and interpretation these dice. The results showed that, although this professional does not assume the use of modelling in her work, it is present in the procedures used by the professional. From this result, it is possible to think of methodological strategies that can be applied to Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Educação Matemática (PUCRS). Professora visitante do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEM-UESC)

References

ALENCAR, Eunice M. L. S. Criatividade. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1993.

BASSANEZI, Rodnei C. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. 3ª ed. 2ª reimpressão São Paulo: Contexto, 2010.

BIEMBENGUT, Maria S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.

BIEMBENGUT, Maria S. Modelagem matemática & Implicações no Ensino e Aprendizagem de Matemática. 3ª ed. Blumenau: Edifurb, 2007.

BIEMBENGUT, Maria S. Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014.

BIEMBENGUT, Maria S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018.

BURAK, Dionísio; KLÜBER, Tiago. Encaminhamentos didático-pedagógico no context de uma atividade de modelagem para a Educação Básica. In: ALMEIDA, Lourdes M. W.; ARAÚJO, Jussara L.; BISOGNIN, Eleni. Práticas de Modelagem Matemática na Educação Matemática. Londrina: Eduel, 2011, p. 44-64.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Narrative inquiry: experience and story in qual-itative research. São Francisco: Jossey-Bass, 2000.

GARDNER, Howard. Estructuras de la mente. Santafé de Bogotá, Colômbia: Fondo de Cultura Económica Ltda, 2001.

GARDNER, Howard. Os padrões dos criadores. In: BODEN, Margaret A. Dimensões da criatividade. Trad. Pedro Theobald. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, Ltda, 1999b, p. 149-163.

GEORGE, Frank. Modelos de Pensamentos. Trad. Mário Guerreiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 1973.

JAPIASSÚ, Hilton.; MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. 16ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

KANT, Immanuel. Primeira Introdução à Crítica do Juízo. Trad. de Torres Filho, R. R. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Trad. Márcia Conceição Machado Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MADRUGA, Zulma E. F. Processos criativos e valorização da cultura: possibilidades de aprender com modelagem. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Faculdade de Física. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, 2016.

MADRUGA, Zulma E. F. A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de diferentes pesquisadores. Boletim do LABEM, v. 8, n. 14, jan/jun., 2017a.

MADRUGA, Zulma E. F. A modelagem (matemática) implícita nos fazeres de uma modista. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n.28, jul-dez., 2017b.

MADRUGA, Zulma E. F.; LIMA, Valderez Marina R. Aprender com Modelagem: Relações entre Modelagem (Matemática) e Processos Criativos. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., v.12, n.2, p. 241-266, novembro, 2019.

MADRUGA, Zulma E. F.; LIMA, Valderez. M. R. Possibilidades de aprender com modelagem: uma investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, v.40, n.40, agosto, 2018.

MADRUGA, Zulma E. F.; SCHELLER, Morgana. A Modelagem (matemática) implícita nos fazeres de uma designer de unhar artísticas e suas possíveis implicações para a educação. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 154-172, jan. /abr. 2019.

MATURANA, Humberto R.; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento. Trad. Jonas Pereira dos Santos. 6ª ed. Campinas: Editora Psy II, 2007.

NOVAES, Maria H. Psicologia da Criatividade. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1980.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 38     PDF (Português (Brasil)) downloads: 27 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 9

How to Cite

FREITAS MADRUGA, Zulma Elizabete de. The modelling (mathematics) implied in the creative processes of an architect. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021023, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id547. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/125. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos