Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id309

Keywords:

Bibliometric, Integral School, Collaborative Group, Mathematical Education

Abstract

A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruna Mendes Muniz, Faculdades Integradas de Três Lagoas - AEMS, Curso de Pedagogia.

Mestre em Ensino e Processos Formativos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/IBILCE/InterUnidades - na linha de pesquisa "Educação Matemática". Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus de Naviraí (CPNV). Integrante do Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC), coordenado pelo Prof. Dr. Harryson Júnio Lessa Gonçalves; Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Início da Docência e Ensino de Matemática (GEPIDEM/UFMS/CNPq) e do Grupo de Investigação Práticas Colaborativas em Educação Matemática (GIPCEM), ambos coordenados pelo Prof. Dr. Klinger Ciríaco. Atualmente é professora do curso de Pedagogia das Faculdades Integradas de Três Lagoas - AEMS - em disciplinas de Fundamentos e Metodologias para a Educação Infantil e da rede municipal de educação de Três Lagoas na escola Parque São Carlos. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase nos seguintes temas: "Formação de Professores que Ensinam Matemática" e "Organização e Desenvolvimento Curricular em Matemática".

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professor Ajunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP, da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Instituto de Matemática (INMA), Campo Grande-MS.

Harryson Júnio Lessa Gonçalves, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Atua como professor na Faculdade de Engenharia da UNESP, campus de Ilha Solteira, credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP) e no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos (FEIS/UNESP). É líder do Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação - GEPAC da UNESP. 

References

BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro. Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org). Reflectir e Investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM. 2002, p 43-55.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/tecnico/legisla_tecnico_lei10172.pdf> Acesso em: 31 jan. 2018.

CAVALIERE, Ana Maria Villela. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n.81, p. 247-270, 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13940.pdf> Acesso em: 5 de mai. 2017.

COSTA, Edineide Cantuário; FEITOSA, Diane Mendes. A formação continuada do professor da educação integral, integrada: ressignificação de tempos e espaços escolares. Revista Metáfora Educacional. n. 19 (jul. – dez. 2015), 20 dez. 2015, p. 80-97. Disponível em: < http://www.valdeci.bio.br/pdf/n19_2015/n19_2015_costa_feitosa_a_formacao.pdf>, Acesso em: 07 mar 2018.

DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a13.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2017.

DEWEY, John. Vida e Educação. 5 ed. São Paulo: Nacional, 1959.

DIB, Marlene Aparecida Barchi. O Programa Escola de Tempo Integral na Região de Assis: Implicações para a Qualidade do Ensino. Marília, 2010. 207 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Campus de Marília, Universidade Estadual Paulista.

ÉBOLI, Terezinha. Uma experiência de Educação Integral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1969.

FERRARI, Márcio. Henri Wallon: o educador integral. Revista Nova escola, Edição especial, jul. 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipe na escola. Porto: Porto Editora, 2001.

GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009.

HARGREAVES, Andy. Changing teachers, changing times: teachers’ work and culture in Postmodern Age. New York: Teachers College Press, 1994.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos Professores na Idade Pós-Moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill. 1998.

LIMA, Jorge Manuel Ávila de. As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto, 2002.

LITTLE, Judith Warren. “Teachers as Collea gues”. In: LIEBERM AN, A . (Ed.): Schools as collaborative cultures: creating the future now. London. Falmer Press, 1990. pp.165 -193

MOLL, Jaqueline (org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

MUNIZ, Bruna Mendes. “Pra Não Dizer que Não Falei das Flores”: estudo bibliométrico da escola integral e dos grupos colaborativos em Educação Matemática. 2019. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira – FEIS – da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP.

NUNES, Clarice. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Campinas: Cortez/ CEDES, v.21, nº 73, 2000.

OLIVEIRA, Ruth Carvalho de; FEITOSA, Diane Mendes. A prática docente na educação integral: desafios para uma aprendizagem significativa. Revista Metáfora Educacional. n. 19 (jul. – dez. 2015), 20 dez. 2015, p. 210-228. Disponível em: < http://www.valdeci.bio.br/pdf/n19_2015/n19_2015_oliveira_feitosa_a_pratica.pdf>, Acesso em: 07 de mar.2018.

OTLET, Paul. O livro e a medida: bibliometria. In: OTLET, Paul. Bibliometria: teoria e prática. São Paulo: Cultrix, 1986. p.19-34.

PARO, Vitor Henrique. Escola de tempo integral: desafio para o ensino público. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1988.

PEREIRA, Eva Waisros. Anísio Teixeira e a experiência de educação integral em Brasília. In: Revista Pedagógica Pátio, Rio de Janeiro, n.51, p.42-45, ago./out. 2009.

PIZZANI, Luciana; Silva, Rosemary Cristina; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Bases de dados e bibliometria: a presença da Educação Especial na base Medline. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 4, p. 68-85, 2008. Disponível em: < https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/58/81>, Acesso em: 20, out. 2018.

REVELES, Audrey Garcia; TAKAHASHI, Regina Toshie. Educação em saúde ao ostomizado: um estudo bibliométrico. Revista Paulista de Enfermagem, 2006. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v41n2/09.pdf>, Acesso em: 12, dez. 2018.

VANDRÉ, Geraldo. Pra não dizer que não falei das Flores. Rio de Janeiro: Festival Internacional da Canção: 1968. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=gi-i2eG31EI>. (5min50seg).

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 73     PDF (Português (Brasil)) downloads: 32

How to Cite

MUNIZ, Bruna Mendes; CIRÍACO, Klinger Teodoro; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa. Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018). Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020003, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id309. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/151. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos