Petrus Ramus’ baculum and its use for depth measurement

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id371

Keywords:

Measurement Procedure, Petrus Ramus’ Baculum, Via Regia ad Geometriam

Abstract

The history of mathematics offers several didactic resources and strategies for mathematics teaching, contributing to the construction of mathematical knowledge. Among these available resources, the mathematical instruments contained in old treaties are stand out those situated in the 16th and 17th centuries. The Via Regia ad Geometriam, is one of those texts, which it was published in Latin in 1569, by the French Petrus Ramus, translated into English and published by William Bedwell, in 1636. This document, which deals with the “art of measuring well”, brings an instrument used by surveyors of the time, called baculum. The description of the manufacture and different situations of use of baculum, for measuring distances (lengths) and heights, it is presented in chapter nine of the treatise. In this sense, this article aims to present mathematical knowledge based on a situation proposed by Petrus Ramus, for the use of his baculum, related to depth measurement. Thus, a qualitative documentary methodology was used, based on translation, comprehension (historical and mathematical) and discussion of the excerpt, which guided the search for didactic potentialities of using the baculum for this situation. During the study, it was noticed that, for this specific situation, the author names the depth as reverse height (Eversa altitudo), in another words, he considers it to be a height below the ground, focused on measuring wells, deep holes and rivers. With regard to the mathematical concepts arising from the application of this situation, it is clear that perpendicularity, parallelism, properties of the right triangle, similarity of triangles, among others, are used in the handling of the baculum and that both can be directed to the development of some skills of the Base National Common Curriculum (BNCC) in Elementary Education. However, it is considered that, after a real measurement of a depth, using the instrument, other concepts can be perceived and added to the didactic potentialities, aiming, thus, to establish an articulation between history and the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Hemerson Brito da Silva, Universidade Estadual do Ceará

É graduando do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projeto na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos do século XVI, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Ainda atua como docente Adjunta da Universidade Estadual do Ceará e líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de matemática e interface entre história e ensino de matemática.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DOLCE, Osvaldo; POMPEO, José Nicolau. Fundamentos de Matemática Elementar: Geometria Plana. 7. ed. São Paulo: Atual Editora, 1995. 9 v. (Fundamentos de Matemática Elementar).

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones Unad, Bogotá, v. 14, n. 2, p.55-76, jul. 2015.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. A organização do saber geométrico em Via Regia ad Geometriam (1636) de Petrus Ramus: uma reflexão sobre a definição de ângulo reto e de perpendicular. Rematec. V. 13, N. 27. Natal: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura Matemática e suas Epistemologias na Educação Matemática, 2018. pp.24-38.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Revista Cocar, v. 13, n. 25, pp. 342-372, 2019a.

PEREIRA, A. C. C; SAITO, Fumikazu. Os conceitos de perpendicularidade e de paralelismo mobilizados em uma atividade com o uso do Báculo (1636) de Petrus Ramus. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v. 21, n. 1, p. 405-432, 2019b.

RAMUS, P. Via Regia ad Geometriam: The way to geometry. London: Thomas Cotes, 1636.

SAITO, F. História da Matemática e Educação Matemática: Uma proposta para atualizar o diálogo entre historiadores e educadores. In: CONGRESO IBEROAMERICADO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7., 2013, Montevideo. Actas. Uruguay: Fisem/semur, 2013. p. 3990 - 3998.

SAITO, F.; PEREIRA, A. C. C. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: LF - Editorial, 2019. 88 p. (História da matemática e da educação matemática para o ensino).

SILVA, I. C. da. Um estudo da incorporação de textos originais para a educação matemática: buscando critérios na articulação entre história e ensino. 2018. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ensino de Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2018.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 48     PDF (Português (Brasil)) downloads: 46

How to Cite

BRITO DA SILVA, Francisco Hemerson; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Petrus Ramus’ baculum and its use for depth measurement. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020042, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id371. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/163. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Most read articles by the same author(s)