A Didactic Engineering (ED) applied to the Brazilian Mathematical Olympiad of Public and Private Schools (OBMEP): Olympic Didactic Situations (SDO) for teaching plane Euclidean geometry

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id416

Keywords:

OBMEP, Engenharia Didática, Teoria das Situações Didáticas

Abstract

This article presents theoretical and conceptual elements characteristic of a research design in Didactics of Mathematics with the aim of highlighting a discussion and the possibility of gaining didactic-methodological knowledge about teaching plane Euclidean geometry through Olympic Problems (PO) ) taken from the tests of the Brazilian Mathematical Olympiad of Public and Private Schools (OBMEP). The objective is to carry out a Didactic Engineering (ED) aiming at the construction of an Olympic Didactic Situation (SDO), with a focus on teaching Flat Euclidean geometry, with the aid of the GeoGebra software as a technological resource in order to enable the perception of new strategies students by moving and viewing the figures presented in the problem situation. The Didactic Engineering (ED) methodology based on its two initial stages was used: Preliminary analyzes and Conception and Analysis a priori of the didactic situation, with special attention dedicated to the design and modeling of a problem situation in addition to the Theory of Didactic Situations (TSD) and GeoGebra software as a technological resource to assist in visualization and modeling. A proposal was presented through an SDO for teachers to use in the classroom or in preparation for OBMEP and with that, it is expected that it will contribute to the planning and methodological diversity applied in the school environment.

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Author Biographies

José Gleison Alves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do estado do Ceará - IFCE.

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática - IFCE, professor de Matemática do Ensino Fundamental na Escola Antonio Custódio de Azevedo - Sobral-CE, possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2015). Especialista em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio pela Faculdade Kurios.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Professor Titular do departamento de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE, Campus Fortaleza. Bolsista de Produtividade do CNPQ – PQ2. Docente Permanente do Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática – PGECM/IFCE, Docente Permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica – PROEPT/IFCE

Daniel Brandão Menezes, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Bacharelado em Segurança Pública pela Academia de Polícia Militar General Edgard Facó, Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), cursando Ciências Jurídicas pela Universidade Cruzeiro do Sul (UniCSul), Doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa Educação, currículo e ensino no eixo Ensino de Matemática pela UFC e Pós-doutorando em Educação Brasileira na linha de pesquisa História e Educação Comparada pela UFC. Docente da Universidade Estadual Vale do Acaraú e Coordenador do Projeto Federal Residência Pedagógica. Pesquisador na área de educação

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Published

2020-01-01

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How to Cite

ALVES DA SILVA, José Gleison; VIEIRA ALVES, Francisco Régis; MENEZES, Daniel Brandão. A Didactic Engineering (ED) applied to the Brazilian Mathematical Olympiad of Public and Private Schools (OBMEP): Olympic Didactic Situations (SDO) for teaching plane Euclidean geometry . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020047, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id416. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/168. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos