“La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id780

Keywords:

Ethic, Fiction, Experimentation, Formation, Militancy

Abstract

One class and six students of a Mathematics Licentiate course and a teacher and a PhD student and a challenge (discussing Ethics) and …. The challenge was launched by the students, bringing with it another: how to do it? We chose the (mis)path of literature. To this end, we invented three fictitious situations and invited students to do a thinking exercise considering Ethics as a field of Philosophy. During the discussions, some topics crossed the discussion: punishment, evaluation, family relationships, friendship, abortion, legality and illegality, class, gender, race, morals, among others. From the recording and transcription of the class, which was held virtually, we wrote a story. Inspired by the students, we launch a challenge to you who are reading this article: how have you mobilized Ethics in your life?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João Paulo Risso, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutorando em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEduMat) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Thiago Donda Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Rio Claro). Professor do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Paranaíba, Mato Grosso do Sul, Brasil. Professor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEduMat) da UFMS e ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (unidade universitária de Paranaíba).

References

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DROIT, Roger-Pol. Ética: uma primeira conversa. Tradução de Anália Correia Rios. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

FOUCAULT, Michel. Las redes del poder. In: FERRER, Christian (Comp.). El Lenguage Libertário (vol. 1). Montevideo: Editorial Nordan-Comunidad, 1990.

GALLO, Sílvio. Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 551-565, Dec. 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/MvmtfSMScW6MmJxZsqsPrzy/?lang=pt>. Acesso em: 23 mar. 2022.

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

RISSO, João Paulo; RODRIGUES, Thiago Donda. Desterritorializando a aula de Matemática: o que pode um professor militante no âmbito de uma educação matemática menor? Boletim Online de Educação Matemática, v. 8, p. 216-231, 2020. Disponível em: < https://doi.org/10.5965/2357724X08172020216 >. Acesso em: 23 mar. 2022.

RODRIGUES, Thiago Donda. Etnomatemática e Filosofia da Diferença: Possíveis Diálogos. Journal of Mathematics and Culture, v. 11, n. 01, p. 01-12. 2017. Disponível em: . Acesso em: 23 mar. 2022.

SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura? São Paulo: Editora Ática, 2004.

TRINDADE, Rafael. Ética e Moral. Razão Inadequada, 2016. Disponível em < https://razaoinadequada.com/2016/04/20/etica-e-moral/#:~:text=A%20%C3%89tica%20depende%20dessa%20sutileza,se%20criam%20em%20cada%20encontro.>. Acesso em: 23 mar. 2022

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 70     PDF (Português (Brasil)) downloads: 36

How to Cite

RISSO, João Paulo; RODRIGUES, Thiago Donda. “La vida es tenue, tenue”: éticas, filosofías y educación matemática barajadas por la literatura. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023074, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id780. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/18. Acesso em: 14 may. 2024.