Mathematics Teaching via Problem Solving in Initial Teacher Training

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id255

Keywords:

Teaching and Learning, Degree in Mathematics, Problems Solution

Abstract

The aim of this research was to identify the comprehension of undergraduate students about the teaching of Mathematics through problem solving. The subjects were 18 students of the fourth year, inserted in the context of a discipline of the course in which it was treated, in eight hours-lessons, a training aimed at constructing actions to teach Mathematics through problem solving. For the collection of data, we used the records of their practical activities and a final questionnaire. As methodological procedures, we used the IraMuTeQ software to generate an analysis of similarity, which allowed us to analyze qualitatively the open questions, by the elaborated graphs, in which it shows the links between the speeches of the subjects. The data showed that graduates have general knowledge of problem solving. As for the practical activity, the analysis on the final understanding of the students showed that the possibility of inserting a mathematical content and the actions of teaching in the approach through problem solving, in particular the action of choosing the problem, have become new to them. Finally, it can be inferred that it was possible to develop and expand the understanding of future teachers to teach Mathematics through problem solving, since the nine pairs had an arithmetic average of 75% of correct answers when proposing an organization of this teaching.

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Author Biographies

Luiz Otavio Rodrigues Mendes, Universidade Estadual de Ponta Grossa/Doutorando em Educação para a Ciência e a Matemática

Doutorando em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM pela Universidade Estadual de Maringá - UEM; Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática - PPGECEM pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2019); Pós-Graduado em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL (2019); Graduado em Licenciatura em Matemática pela UEPG (2016); Tutor EaD pela UEPG (2017); Aluno do PIBID Interdisciplinar (2014); Participou de vários eventos dentro da área de Educação Matemática. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais e Formação de Professores (GEPPE), do Grupo Tecnologias Educacionais em Educação Matemática (GTEM). Tem experiência e pesquisa na área de Matemática, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da matemática, educação, jogos matemáticos, gamificação e ensino.

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Ponta Grossa/Professor Adjunto Departamento de Matemática

Professor Adjunto do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática-PCM da UEM. Licenciado em Matemática (2005), mestre (2008) e doutor (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru. Professor no Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE/PR, ministrando aulas sobre temática da resolução de problemas no ensino de Matemática e orientando professores de Matemática, que atuam na rede pública de ensino da Educação Básica, na elaboração de produções didáticos-pedagógicas e de seus resultados implementados em sala de aula, totalizando dois anos de atividades. Atuou como Coordenador da área de Matemática do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - Pibid. Atua na área de Educação Matemática, abordando os seguintes temas: resolução de problemas (ensino e aprendizagem), formação de conceitos geométricos, Formação de Professores que Ensinam Matemática.

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Published

2020-01-01

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How to Cite

MENDES, Luiz Otavio Rodrigues; PROENÇA, Marcelo Carlos de. Mathematics Teaching via Problem Solving in Initial Teacher Training. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020014, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id255. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/189. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática