Pedagogical Trends in the teaching of statistics: teachers’ perspective

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id729

Keywords:

Pedagogical Trends, Elementary School, Statistical Contents, Pedagogical Practice

Abstract

Today, teaching statistics is fundamental. The importance attributed to the teaching of this science is due to its dissemination and indispensability in several areas of knowledge. In order to optimize student learning, it's necessary to emphasize the importance of teachers in organizing the selection and distribution of statistical content to be taught throughout the school year. Knowing this need, this research had a qualitative character and aimed to analyze pedagogical trends about the distribution and development of statistical content, declared by teachers of the 8th year of elementary school, during the school year. The subjects of this research were nine teachers participating in the Formative Process of REM-NE with the #COmVIDa Mathematics course who declared to teach mathematics for classes in the 8th grade of elementary school. This work presented as theoretical support the classification of pedagogical trends according to Libâneo. The data obtained were analyzed according to Content Analysis. The results showed that when it came to the contents taught, teachers did not declare to consider the context in which the school was inserted. However, when it came to how teachers organize their teaching practice and possible relationships with their students, they stated consider the school context. Noticing a dissonance between the statements. Furthermore, the results showed that the ideas of the pedagogical trends most frequently present in teachers' statements were those of the traditional liberal trend, which is the most present throughout educational history, and those of the renewed progressive liberal trend, which is often present in the training of new teachers in degree courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Reilan Bomfim da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciando em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Plena do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas (DCET) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

AZEVEDO, A. J. et al. Contribuições da pedagogia crítico social dos conteúdos na prática docente: um estudo de caso. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, n. 21, 2013.

BACK, G. P. J; TEIXEIRA, M. I. Formação Continuada e as Tendências Pedagógicas. Id on Line. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 47, p. 139-155, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto; Parâmetros curriculares nacionais: Matemática; Brasília: 1998.

CAMPELOS, S.; MOREIRA, D. Planeamento estatístico: uma experiência de ensino no 8° ano. In: XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática. Anais, 2011, Lisboa.

CARVALHO, R. M. B. Georges Snyders: em busca da alegria na escola. Perspectiva, v. 17, n. 32, p. 151-170, 1999.

FERREIRA, G. F. Os professores como transformadores da escola. 2009. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, v. 3, n. 1, 1995.

GERHARDT, T.; SILVEIRA, D. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 18 de jul. de 2022.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Associação Nacional de Educação (ANDE). v.3, p. 11-19. 1983.

LOPES, K. R.; MENDES, R. P.; FARIA, V. L. B. Livro de estudo: Módulo III. Brasília: MEC. 76p. Coleção PROINFANTIL, Unidade 3, v.2, 2006.

LUCKESI, C. C. Filosofia da Educação. Cortez: São Paulo, 1994.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MUNIZ, R. F. et al. Tendências pedagógicas: da síntese conceitual à mediação da aprendizagem na pós-graduação. Revista Docentes, v.5, n.13, p.74-83, 2020.

PAULA, M. C.; SOSTISSO, A. F. As tendências pedagógicas e o ensino de matemática: um estudo qualitativo. Debates em Educação. v. 13, n. 31, p. 451-467, 2021.

PONTE, J. P.; FONSECA, H. Orientações curriculares para o ensino da estatística: Análise comparativa de três países. Quadrante, v.10, n.1, p. 93-115, 2001.

QUEIROZ, C.; MOITA, F. As tendências pedagógicas e seus pressupostos. Fundamentos sócio-filosóficos da educação. Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007.

SOUZA, M. A. Prática Pedagógica: conceito, características e inquietações. In: IV Encontro Ibero-Americano de Coletivos Escolares e Redes de Professores que fazem investigação na sua escola. Conclusões do Encontro, 2005, Lajedo, RS.

VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. Papirus Editora, 1989.

VERDUM, P. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve?. Revista Educação por Escrito. PUCRS, v.4, n.1, 2013.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 98     PDF (Português (Brasil)) downloads: 73

How to Cite

SILVA, Reilan Bomfim da; SANTOS SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos. Pedagogical Trends in the teaching of statistics: teachers’ perspective. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022064, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id729. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/93. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Most read articles by the same author(s)