Implications of Professional Teaching for Mathematic Teacher Training
DOI:
10.37001/remat25269062v17id303Keywords:
Professional Didactics, Mathematical Teaching, Meaningful LearningAbstract
This article aims to verify relationships between Professional Didactics and Mathematics Didactics in order to identify possible contributions to the formation of mathematics, having as theoretical support studies on the Theory of Conceptual Fields, Didactic Transposition and Didactic Situations. Thus, a bibliographic review was carried out, in order to relate the main concepts of each theory to the performance of the teacher of mathematics in the classroom and to professional didactics. Thus, the present work points out significant qualitative support such as providing means that provide understanding of work evolution of work, through the acquisition of professional skills and professional didactic situations, observation of the regularity of students’ activities, exchange of pragmatic information between coworkers, understanding the depth of the nature of the error, its possible causes and mechanisms of operations, distinction of the terms knowledge and mathematical knowledge and, from the perspective of the continuing education of initial teachers, the transmission of the condition of pragmatic and epistemic knowledge, thus enabling the development of investigations with the contribution of Professional Didactics for the understanding and development of research, based on the activity of the mathematics teacher, which favor a modification of posture-methodological.6, thus constituting a change of attitude in the action of teaching.
Downloads
Metrics
References
ACIOLY-RÉGNIER, N. M.; MONIN, N. Da teoria dos campos conceituais à didática profissional para formação de professores: contribuição da psicologia e da sociologia para a análise de práticas pedagógicas. Educação Unisinos, v. 13, n. 1, p. 5-16, 2009.
ALVES, F. R. V. Didática da Matemática: seus pressupostos de ordem epistemológica e cognitiva. Interfaces da Educação, v. 7, n. 21, p. 131-150, 2016.
ALVES, F. R. V. Didática das ciências e matemática (DCEM): surgimento e implicações para a formação do professor. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 3, p. 291-320, 2017.
ALVES, F. R. V. The professional didactics (pd) and didactics of sciences (ds) in Brazil: some implications for the professionalization of the Science teacher. Acta Didactica Naposcencia, v. 11, n. 2, p. 105-120, 2018a.
ALVES, F. R. V. Didactique professionelle (DP) et la théorie des situations didactiques (TSD): le cas de la notion d’obstacle et l’activité de professeur. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, n. 3, p. 1-26, 2018b.
ALVES, F. R. V. Didactique professionnelle (DP) et théorie des situations didactiques (TSD): une perspective de complementarité au Brésil. Diálogo Educacional, v. 18, n. 59, 1-25, 2018c.
ALVES, F. R. V. Didactique professionnelles (DP): une perspective d’application au travail du professor de mathématiques. REVEMAT, v. 13, n. 2, p. 184-209, 2018d.
ALVES, F. R. V. A vertente francesa de estudos da didática profissional: implicações para a atividade do professor de matemática. Vidya, v. 39, n. 1, p. 255-275, 2019.
ALVES, F. R. V.; CATARINO, P. M. C. Situação didática profissional: um exemplo de aplicação da didática profissional para a pesquisa objetivando a atividade do professor de matemática no Brasil. Indagatio Didactica, v. 11, n. 1, p. 103-129, 2019.
ALVES, F. R. V.; JUCÁ, S. C. S. Trabalho e competência do professor de matemática: um ponto de vista a partir da didática profissional. Revista Multidisciplinar em Educação, v. 6, n. 14, p. 103-123, 2019.
ANDRADE, P. V. C. C.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M. Utilização de um dispositivo pedagógico tecnológico híbrido na formação de professores na França. Educação Unisinos, v. 20, n. 1, p. 117-128, 2016.
ANTIPOFF, R. B. F.; LIMA, F. De P. A. Didática profissional e teoria em curso de ação: diferentes contribuições para a formação profissional. Revista de Associação Brasileira de Ergonomia, v. 12, n. 2, p. 54-61, 2016.
ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUM, J. (Org.). Didática das matemáticas. Trad. Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 193-217.
AZEVEDO, I. F. De,; ALVES, F. R. V.; OLIVEIRA, J. C. De. OBMP e Teoria das Situações Didáticas: uma proposta para o professor de matemática. Educação Matemática em Revista, v. 2, n. 19, p. 82-92, 2018.
BARBOSA, G. S. Teoria das situações didáticas e suas influências na sala de aula. In: VI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 6. 2016, São Paulo. Anais (on-line). São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anai/pdf/7303_4383_ID.pdf>. Acesso em: 01 de jan. 2019.
BIZARRO, A. M. S. O significado da didática na formação profissional docente: um olhar a partir da prática do professor de ensino superior. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2005, 156p.
BRANDEMBERG, J. C. O saber e a transposição didática na atividade do professor de matemática. Revista Margens Interdisciplinar, v. 5. n. 6, p. 323-334, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27834-27841.
BROUSSEAU, G. A etnomatemática e a teoria das situações didáticas. Educação Matemática Pesquisa, v. 8, n. 2, p. 267-281, 2006.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Trad. Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2008.
CARVALHO JÚNIOR, G. D. De.; AGUIAR JÚNIOR, O. Os campos conceituais de Vergnaud como ferramenta para o planejamento didático. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 207-227, 2005.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Trad. Cláudia Gilman. Buenos Aires: Aique, 1998.
D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996
FERREIRA, M. V. V.; FERREIRA, A. T.; SOUZA, M. A. V. F. Teoria das situações didáticas e seus elementos para o ensino de física e matemática. In: VII ENCONTRO CIENTÍFICO DE FÍSICA APLICADA. 7. 2016, São Paulo. Anais...São Paulo, 2016.
FRANCHI, A. Considerações sobre a teoria dos campos conceituais. In: MACHADO, S. D. A. et al. (Orgs.). Educação matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1999, p. 155-195.
FREITAS, J. L. M. De. Situações didáticas. In: MACHADO, S. D. A. et al. (Orgs.). Educação matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1999, p. 65-87.
GRUBER, C.; ALLAIN, O.; WOLLINGER, P. R. Contribuições da didática profissional francesa para a educação profissional. In: V SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. 5. 2017, Belo Horizonte. Anais...Belo Horizonte: SENEPT, 2017. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/317167758_Contribuicoes_da_Didatica_Profissional_Francesa_para_a_Educacao_Profissional>. Acesso em: 04 de dez 2018.
JARDIM, L. De. M.; CAMARGO, S.; ZIMER, T. T. B. Transposição didática no ensino de ciências: diferentes olhares. In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 12, 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: EDUCERE, 2015. Disponível em: <https://educere.pucpr.br/>. Acesso em: 10 dez. 2018.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. De. A. Fundamentos de metodologia científica. 4 ed. São Paulo: Atlas, 1992.
MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. et al. (Orgs.). Educação matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1999. p. 197-208.
MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; NUNES, T.; GITIRANA, V. Repensando adição, subtração: contribuições da teoria dos campos conceituais. 1 ed. São Paulo: PROEM, 2001.
MATOS FILHO, M. A. S. De.; MENEZES, J. E.; SILVA, R. De. S. Da.; QUEIROZ, S. M. A transposição Didática em sala de aula. VIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 8. 2008, Curitiba. Anais...Curitiba: EDUCERE, 2008. Disponível em: < https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2008/431_246.pdf>. Acesso em: 14 de nov. 2018.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 1997.
MOREIRA, M. A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigação em Ensino de Ciências, v. 7, n. 1, p. 7-29, 2002.
NÓVOA, A. Antônio Nóvoa: “professor se forma na escola”. Nova Escola, São Paulo, n. 142, p. 1-7, mai. 2001. Entrevista concedida a Paola Gentile. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa>. Acesso em: 02 mar. 2019.
PAIS, L. C. Transposição didática. In: MACHADO, S. D. A. et al. (Orgs.). Educação matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1999. p. 13-41.
PAIS, L. C. Didática da matemática: uma análise da influência francesa. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
PASTRÉ, P. A análise do trabalho em didática profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasilia, v. 98, n. 250, p. 624-637, 2017.
PASTRÉ, P.; MAYEN, P.; VERGNAUD, G. La didactique professionelle. Revue Française de Pédagogie, Lyon, v. 157, n. 154, p. 145-198, 2006.
PEREIRA, R. C.; PAIVA, M. A. V.; FREITAS, R. C. De. A transposição didática na perspectiva do saber e da formação do professor de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 41-60, 2018.
PIZZANI, L.; SILVA, R. C. Da.; BELLO, S. F.; HAYASHI, M. C. I. A arte de pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciências da Informação. Campinas, v. 10, n. 1, p. 53-66, 2012.
SILVA, N. A. Da.; FERREIRA, M. V. V.; TOZETTI, K. D. Um estudo sobre a Situação Didática de Guy Brousseau. In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 12, 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: EDUCERE, 2015. Disponível em: <https://educere.pucpr.br/>. Acesso em: 10 dez. 2018.
SULEIMAN, A. R. Introdução ao estudo das Situações Didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 25, n. 48, p. 200-206, 2015.
TEIXEIRA, P. J. M.; PASSOS, C. C. M. Um pouco da teoria das situações didáticas (tsd) de Guy Brousseau. Zetetiké. Campinas, v. 21, n. 39, p. 155-168, 2013.
VERGNAUD, G. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, v. 1, p. 75-90, 1986.
VERGNAUD, G. La teorie des champs conceptual. Recherches em Didactique de Mathématiques, Notre-Dame, v. 10, n. 23, 1990.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 426 PDF (Português (Brasil)) downloads: 108
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.