Implications of Professional Teaching for Mathematic Teacher Training

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id303

Keywords:

Professional Didactics, Mathematical Teaching, Meaningful Learning

Abstract

This article aims to verify relationships between Professional Didactics and Mathematics Didactics in order to identify possible contributions to the formation of mathematics, having as theoretical support studies on the Theory of Conceptual Fields, Didactic Transposition and Didactic Situations. Thus, a bibliographic review was carried out, in order to relate the main concepts of each theory to the performance of the teacher of mathematics in the classroom and to professional didactics. Thus, the present work points out significant qualitative support such as providing means that provide understanding of work evolution of work, through the acquisition of professional skills and professional didactic situations, observation of the regularity of students’ activities, exchange of pragmatic information between coworkers, understanding the depth of the nature of the error, its possible causes and mechanisms of operations, distinction of the terms knowledge and mathematical knowledge and, from the perspective of the continuing education of initial teachers, the transmission of the condition of pragmatic and epistemic knowledge, thus enabling the development of investigations with the contribution of Professional Didactics for the understanding and development of research, based on the activity of the mathematics teacher, which favor a modification of posture-methodological.6, thus constituting a change of attitude in the action of teaching.

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Author Biographies

Rosalide Carvalho de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Sou graduada em Ciências Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Pós-Graduada em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio, pela mesma Universidade. Sou professora efetiva do Secretaria de Educação do Estado do Ceará - SEDUC. Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor do Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, do curso de Licenciatura em Matemática. Coordenador do Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática - PGECM - IFCE.

Francisca Cláudia Fernandes Fontenele, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), possui especialização em Ensino de Matemática pela UVA, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é professora assistente da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando especificamente no campo da Didática da Matemática, Metodologias de Ensino, Teorias de Aprendizagem e História da Educação Matemática no Brasil.

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Published

2020-01-01

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How to Cite

SOUSA, Rosalide Carvalho de; VIEIRA ALVES, Francisco Régis; FERNANDES FONTENELE, Francisca Cláudia. Implications of Professional Teaching for Mathematic Teacher Training. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020004, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id303. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/152. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos