The LearnTeaching Geometry in the early years and the collaborative work at the beginning of teaching in the light of the knowledge base for teaching Lee Shulman

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id486

Keywords:

Beginning of teaching, Collaborative group, Geometric thinking, Knowledge bases for teaching

Abstract

We share referrals and results of a master's study, defended in May 2018, linked to the Postgraduate Program in Teaching and Formative Processes of the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP, Ilha Solteira), which aimed to understand AprenderEnsinar Geometry at the beginning of teaching by teachers who are members of a collaborative group. For this text, given the excerpt of the work, we take as object of analysis the learning of Paula a teacher participating in the "Group of Collaborative Practices in Mathematics Education in the early years" (GPCEMai-UFMS). The methodological approach is of a qualitative nature, in the form of strategic action research, in which it was sought to develop pedagogical practices and awaken the look at the relevance of the development of students' geometric thinking in Van Hiele's perspective. Regarding the results, we articulate recommendations on the approach of the aspects and characteristics / attributes that define Geometry with the knowledge bases for Lee Shulman's teaching: pedagogical, specific and curricular content knowledge. In summary, given the experience of collaboration lived by the teacher, it is possible to conclude that the study undertaken in the planning and task elaboration sessions made it possible to understand the structuring principles of the development of geometric thinking, which were the object of reflection in the sharing of actions in the space of the group.

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Author Biographies

Gislaine Aparecida Puton Zortêa , Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP, Ilha Solteira-SP.

Professora de Educação Infantil do quadro efetivo da Rede Municipal de Naviraí, Mato Grosso do Sul (MS). Mestre em Ensino e Processos Formativos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/IBILCE/InterUnidades - na linha de pesquisa "Educação Matemática"; Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS, Câmpus de Naviraí. Integrante do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar). 

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Pedagogo (UFMS), Mestre e Doutor em Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente Prudente (SP) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - FCT/UNESP. Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP - do Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH - da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS, Campo Grande-MS. Líder do "MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação" (CNPq/UFSCar).

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Published

2021-01-01

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How to Cite

PUTON ZORTÊA , Gislaine Aparecida; CIRÍACO, Klinger Teodoro. The LearnTeaching Geometry in the early years and the collaborative work at the beginning of teaching in the light of the knowledge base for teaching Lee Shulman. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021016, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id486. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/142. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática, diversas possibilidades