Teaching polynomial function of the first degree: a study from the perspective of Didactic Situations Theory in a high school class

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id363

Keywords:

first degree polynomial, activities, Theory of Didactic Situations, Didactic Engineering

Abstract

This article aims to analyze how the concept of first degree polynomial can be approached in a first year high school class of a public school. From this goal, Didactic Engineering is considered as methodological support of this research, focusing on the phases of the Theory of Didactic Situations (TDS), identifying some aspects of the class that can be settled in a didactic or non-didactic situation. Two of the ten activities were analyzed from a didactic sequence, presenting the goals a priori, which allowed us to realize how the teaching and learning of this subject are being developed in face of TDS. In this context, planning and implementing an activity are constituted in a situation that conditions the teacher as learner and evaluator of his own practice, reflecting about the planning of activities that enable the subject to build his knowledge. The results of this analysis constitutes in conjectures that can elucidate other ways of teaching and learning the mathematical object in issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ivanise Gomes Arcanjo Diniz, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Doutoranda e Mestre pelo Programa de Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA, Especialista em Educação Matemática pela Universidade do Estado da Bahia(2002), Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática pela Faculdade de Ciências da Bahia (2009) e Licenciada em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2001). Atua como professora efetiva da Educação Básica. 

Joubert Lima Ferreira, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) (2011), Mestre e Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências - UFBA/UEFS - (2013 e 2017, respectivamente). Desde 2018, é professor da área de Educação Matemática do Centro das Ciências Exatas e das Tecnologias na Universidade Federal do Oeste da Bahia. Atua como professor permanente no Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT), nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Matemática.  

André Pereira da Costa, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica - Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). É Professor de Educação Matemática na Universidade Federal do Oeste da Bahia

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.

ALMOULOUD, Saddo Ag; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhosapresentados no GT-19 / ANPEd. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 62-77, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2008v3n1p62.

ALMOULOUD, Saddo Ag; SILVA, Maria José Ferreira da. Engenharia didática: evolução e diversidade. In: Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, p. 22-52, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p22. Acesso em: 08 abril 2020.

ANDRADE, Vladimir Lira Veras Xavier de. Avaliações dos efeitos de uma sequência didática na concepção de ensino-aprendizagem e na construção do conceito de homotetia em licenciandos em Matemática. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. UFRPE: Recife, 2005.

ARTIGUE, Michelle. Engenharia didáctica. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 193-217.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO MÉDIA E TECNOLÓGICA. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 1999. 364p.: il.

_______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO MÉDIA E TECNOLÓGICA. Orientações curriculares para o ensino médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 2008. 135p.: v II.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo das Situações Didáticas: conteúdo e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

BROUSSEAU, Guy. Mathematics, didacticalengineeringandobservation. In : NOVOTNA, Jarmila ; MORAOVA, Hana; KRATKA, Magdalena; STEHLÍKOVÁ, Nad’a. (Eds.) Proceedings 30th ConferenceoftheInternationalGroup for PsychologyofMathematicsEducation. Vol. l. p. 3-18. Prague : PME, 2006.

DESLANDES, Suely Ferreira. A construção do projeto de pesquisa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 31-50.

FREITAS, José Luiz Magalhães.Teoria das situações didáticas. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Educação matemática uma (nova) introdução. 3 ed. São Paulo: Educ. 2012. p. 65-87.

GODOY, EleniltonVieira;CARRETA, Cecy Leite Alves. O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) e a Educação Matemática crítica: uma análise dos conceitos de função e funções polinomiais do 1º e 2º graus no livro didático mais adotado no PNLD 2015.Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 18, p. 117-135, jan. /abr. 2018.Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/107Acessado em: 15 de maio de 2020.

GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão?. In: Psicologia: Teoria e Pesquisa (UnB. Impresso), v. 22, p. 201-209, 2006.

LOPES, Thiago Beirigo; PALMA, Rute Cristina Domingos da; SÁ, Pedro Franco de. Engenharia didática como metodologia de pesquisa nos projetos publicados no EBRAPEM (2014-2016). Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.20, n.1, 159-181, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/34925. Acesso em: 08 abril 2020.

MELO, Monica Maria Campelo de. Efeitos de uma sequência didática na construção do conceito de perímetro. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. UFPE: Recife, 2009.

NASSER, Lilian; CARDOSO, Eduarda de Jesus. Níveis de aprendizagem para o tópico de funções. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v.1, n.1, p. 1-20, jan.dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.37853/pqe.e202008 Acesso em: 27 de julho de 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

POMMER, Wagner Marcelo. A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. 1. ed., 2013. v. único. 72p.

PONTE, João Pedro. Investigar a nossa própria prática: Uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional.In CASTRO,E.; TORRE, E. (Eds.), Investigación em educaciónmatematica (pp. 61-84). Coruña: Universidade da Coruña. Republicado em 2008, PNA - Revista de Investigación em Didáctica de la Matemática, 2(4), 153-180. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/04-ponte-corunha.pdf. Acessado em: 02 de nov. 2018.

PONTE, João Pedro; BROCARDO, Joana M. L.; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

RODRIGUES, Márcio Urel et al. Conhecimentos algébricos na prova de matemática do novo ENEM: uma análise de conteúdo no período de 2009 a 2018. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 23, p. 385-407, set. /dez. 2019. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/104Acessado em: 15 de maio de 2020.

SOARES, Narciso das Neves; CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza. Didática da Matemática Francesa: implicações na formação em exercício de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. In: Anais do XII CIAEM, Recife, 2011. Disponível em: <https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1058/773> Acesso em: 07 jul 2020

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 68     PDF (Português (Brasil)) downloads: 36

How to Cite

DINIZ, Ivanise Gomes Arcanjo; FERREIRA, Joubert Lima; COSTA, André Pereira da. Teaching polynomial function of the first degree: a study from the perspective of Didactic Situations Theory in a high school class. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020039, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id363. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/161. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos