Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id305

Keywords:

Geometric concepts, Manipulatives, Teaching Sequence

Abstract

The aim of this paper is to analyse the contributions that a teaching sequence, drawn up situations using manipulatives, can bring to the learning cube concepts and square in the Educação de Jovens e Adultos (EJA). The theoretical support used is the Theory of Conceptual Fields. A teaching sequence was applied to a group of 25 students from the third training period, EJA Axis VII in a Public School Middle in Brazil. Contributions to the learning of those involved were identified, such as: possibilities for changing student position as a learner; increased student motivation to participate in class; ease of identification of student difficulties; possibility of greater understanding of the concepts by the students; and, favoring the perception of differences and similarities between and in geometric shapes.

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Author Biographies

Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Pós doutora em Didática da Matemática pela Universidade de Lisboa. Professora titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEM/UESC).

Nerivaldo Honorato da Cruz Santos, Instituto Federal da Bahia-Brasil

Licenciado em Matemática (UESC), Bacharel em Ciências Econômicas e Especialização em Economia de Empresas pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Atualmente, é funcionário efetivo da Prefeitura Municipal de Aurelino Leal-BA e membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências (GPEMEC - UESC).

Maria Elizabete Souza Couto, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Educação. Professora Titular do Departamento de Educação. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PPGEM-UESC)

Zulma Elizabete de Freitas Madruga , Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontif[icia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGEM-UESC).

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Published

2020-01-01

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How to Cite

SANTOS SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos; CRUZ SANTOS, Nerivaldo Honorato da; COUTO, Maria Elizabete Souza; FREITAS MADRUGA , Zulma Elizabete de. Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020005, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id305. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática