The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id671

Keywords:

Geometric Thinking, Origami, Origometrics

Abstract

This article is originated from a Master's in Mathematics Education research funded by the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil (CNPq) and presents perspectives on Geometric Thinking and the use of Origami for its development through the presentation of an excerpt of current academic works on the theme and the analysis of the didactic-pedagogical strategies implemented with children from 4 to 8 years old under the Israel Origametria Program. As the main result presented, we highlight the importance of teaching and learning environments that aim to provide the development of Geometric Thinking to articulate different models of cognitive development and the possibility of Origami being able to contribute to this.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniel Albernaz de Paiva Brito, Pontifícia Universidade Católica

Mestre em Educação Matemática pela PUC-SP.

Gabriel Loureiro de Lima, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas e Doutor em Educação Matemática pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. É Professor Assistente-Doutor da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia (FCET) da PUC-SP, Professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP e Assistente Especializado da Pró-Reitoria de Graduação na mesma Universidade.

References

BURGER, W. F. & SHAUGHNESSY, M. Characterazing the van Hiele Levels of Development in Geometry. Journal for Research in Mathematics Education. 1996. pp. 31-48. Disponívelem: <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.584.2471&rep=rep1&type=pdf >. Acesso em 09 10 2021

CEIA, M. J. M. A Taxonomia SOLO e os níveis de Van Hiele. Comunicação apresentada no XI Encontro de Investigação em Educação Matemática. Coimbra: 2002. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/237709095_A_taxonomia_SOLO_e_os_niveis_de_van_Hiele> Acesso em 09 10 2021

COSTA, A. P. Pensamento Geométrico: em busca de uma caracterização à luz de Fischebein, Duval e Pais. Revista Paranaense de Educação Matemática. PR, Brasil, v.09, n.18, pp. 152-179, jan-jun, 2020. Disponível em: <http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/651/550> Acesso em: 09 10 2021

FRIEDMAN, M. Mathematical Recreational Folding in the 20Th Century: Between Row and Gardner. In: LANG, R. J.; BOLITHO, M.; YOUT, Z.; BOAKES, N.; BUDD, C.; CHEN, Y.; FRECKER, Y.; MITANI, J.; PARDO, J.; PAULINO, C.; SCHENK, M.; TACHI, T.; UEHARA, R.; WANG-IVERSON, P. (Eds.) The Proceeding from the 7th International Meeting on Origami in Science, Mathematics, and Education: Vol 1: Design, Education, History and Science, pp. 165-180, Holywell Hill, Irlanda, Tarquin, 2018

GOLAN, M & JACKSON, P. Origametria: A Program to Teach Geometry and to Develop Learning Skills Using the Art of Origami.In: LANG, R. J. (Ed.) ORIGAMI4: FOURTH INTERNATIONAL MEETING OF ORIGAMI SCIENCE, MATHEMATICS AND EDUCATION. Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor & Francis Group, pp. 459-469, 2009

GOLAN, M & OBERMAN, J. The Kindergarten Origametria Program. In: MIURA, K., KAWASAKIM T. & IVERSON-WANG, P. (Eds.). ORIGAMI6:PROCEEDINGS OF THE SIXTH INTERNATIONAL MEETING ON ORIGAMI SCIENCE, MATHEMATICS AND EDUCATION. American Mathematical Society, pp. 669-678, 2015

GOLAN, M. Origametria and the van Hiele Theory of Teaching Geometry. In: IVERSON-WANG, P, LANG, R. J. & YIM, M. (Eds.). ORIGAMI5:FITH INTERNATIONAL MEETING OF ORIGAMI SCIENCE, MATHEMATICS, AND EDUCATION. Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor & Francis Group, pp. 151-164, 2011

HATORI, K. Historiy of Origami in the East and the West before Interfusion. In: IVERSON-WANG, P, LANG, R. J. & YIM, M. (Eds.). ORIGAMI5:FITH INTERNATIONAL MEETING OF ORIGAMI SCIENCE, MATHEMATICS, AND EDUCATION. Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor & Francis Group, pp. 3-11, 2011

KLEMER, A.; RAPOPORT, S. Origami and GeoGebra Activities Contribute to Geometric Thinking in Second Graders. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(11), 2020 Disponívelem: < https://www.ejmste.com/download/origami-and-geogebra-activities-contribute-to-geometric-thinking-in-second-graders-8537.pdf>Acessoem: 09 10 2021

MENEZES, D. B. & NETO, H. B. Pensamento Matemático Avançado: Origem e Características. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 04, nº10, pp. 26-35, 2017 Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/45/49> Acesso em: 09 10 2021

MONTEIRO, L. C. N. Origami: história de uma geometria axiomática. Dissertação apresentada na Universidade de Lisboa para a obtenção do grau de Mestre em Matemática para o Ensino, 2008 Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/> Acesso em 09 10 2021

NASCIMENTO, E. C. O Desenvolvimento do Pensamento Geométrico, Interação Social e Origami .XII Encontro Nacional de Educação matemática, Cultura e Diversidade, São Paulo, SP, pp. 1-12, julho de 2016. Disponível em <http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/5410_2560_ID.pdf> Acesso em: 09 10 2021

PEGG, J., DAVEY, G. Interpreting Student Understanding in Geometry: A Synthesis of Two Models. In: LEHRER, R., CHAZAN, D. (Eds) Designing Learning Environments for Developing Understanding of Geometry and Space, pp. 130-132, New York, Routledge, Taylor & Francis Group, 1998

PEGG, J.; TALL, D. The Fundamental Cycle of Concept Construction Underlying Varios Theoretical Frameworks. IN: SRIRAMAN, BHARATH; ENGLISH, LYN, (orgs.) Advances in Mathematics Education: Theories of Mathematics Education: Seeking New Frontiers, Berlin, Springer-Verlag, pp.171-192, 2010

SCHOENFELD, A. H. Mathematical Problem Solving. Orlando, Academic Press, 1985

TUBIS, A.; WANG-IVERSON, P. Froebel's Views no the Role of Paper Folding in Early mathematics Education. In: LANG, R. J.; BOLITHO, M.; YOUT, Z.; BOAKES, N.; BUDD, C.; CHEN, Y.; FRECKER, Y.; MITANI, J.; PARDO, J.; PAULINO, C.; SCHENK, M.; TACHI, T.; UEHARA, R.; WANG-IVERSON, P. (Eds.) The Proceeding from the 7th International Meeting on Origami in Science, Mathematics, and Education: Vol 1: Design, Education, History and Science, pp. 181-195, Holywell Hill, Irlanda, Tarquin, 2018

VAN HIELE, P. Structure Insight: A Theory of Mathematics Education. New York, Academic Press, 1986

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 32     PDF (Português (Brasil)) downloads: 33

How to Cite

PAIVA BRITO, Daniel Albernaz de; LIMA, Gabriel Loureiro de. The influence of the use of Origami in the development of Geometric Thought: a look from the Israel Origmetry Program. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022022, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id671. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/86. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Most read articles by the same author(s)