Articulating some geometric knowledge with the manipulative conditions of Petrus Ramus' baculum in a university experience

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id746

Keywords:

Geometric Knowledge, Use of the Baculum, University Extension Course

Abstract

From the attempt to approach the history of mathematics teaching through old instruments for the mobilization of mathematical knowledge present in them, we had the application of an activity in a university extension course, in which we aimed to show the geometric knowledge that was listed in the study of the manipulative conditioning scans of the baculum of Petrus Ramus (1515-1752),a mathematical instrument contained in the historical document Via regia ad geometriam,  under  the English version of 1636. To this end, using the qualitative approach with descriptive nature, we made the data treatment in the chosen activity, trying to gather the concepts that were listed, in order to make relationship with the management of the mathematical instrument. Therefore, the participants highlight the concepts of parallelism, perpendicularity, relevant to the inclination of the instrument, depending on the conditions of us of the baculum of Petrus Ramus, which allows the user to position the object well to find the measure sought. Thus, with the mathematical concepts that were identified in the study of the handling of the instrument, we had the notion about the didactic potentialities of Petrus Ramus' baculum for the teaching of Mathematics, relating both to the school routine and didactic approaches that can be implemented in basic education.

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Author Biographies

Francisco Hemerson Brito da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE

É licenciado em Matemática (2021) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). É membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projeto na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos do século XVI, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática.

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010) e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Ainda atua como docente Adjunta da Universidade Estadual do Ceará e líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de matemática e interface entre história e ensino de matemática.

Antonia Naiara de Sousa Batista, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Possui graduação em Licenciatura em Matemática (2016) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), e mestrado (2018) pela Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). É vice-líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Atualmente é professora substituta do Curso de Licenciatura em Matemática e Doutoranda da Pós-Graduação em Educação, ambos na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Tem experiência na área da Educação Matemática e da História da Matemática, com ênfase, na formação de professores de matemática, articulação entre história e ensino de matemática, e instrumentos matemáticos.

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Published

2022-01-01

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How to Cite

BRITO DA SILVA, Francisco Hemerson; COSTA PEREIRA, Ana Carolina; SOUSA BATISTA, Antonia Naiara de. Articulating some geometric knowledge with the manipulative conditions of Petrus Ramus’ baculum in a university experience. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022030, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id746. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/97. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática