Teacher education in (auto)biographical research: state of knowledge in CIPA 2018

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id764

Keywords:

Statistics Education, (Auto)biographical research, Self-narratives, Teacher education

Abstract

This article aims to map (auto)biographical researches that consider the narratives of the self as training and self-training in relation to Statistics Education. To do so, it seeks to answer the question: which (auto)biographical researches have been produced in the field of Statistics Education in the early years of elementary school in relation to teacher training? For this mapping, we considered the Annals of the International Congress on (Auto)Biographical Research - CIPA in 2018, which is an important international forum for debates in Education on research with biographical and autobiographical narratives. The relevance lies in the self-narratives elaborated by teachers considering their teaching learning, which enables the resizing of their professional identities and promotes teaching agency. The following elements of the mapped studies were taken as methodological basis: the main focus of the investigation and its sub-focuses; objectives; research participants; methodology and results. The study brings relevant subsidies regarding the importance of (auto)biographical research for teacher training, as well as the gaps to be investigated in Statistics Education in the early years of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Solange Aparecida Corrêa, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Licenciada em Pedagogia (UNICAMP), Mestrado em Ensino de Ciências (UNICSUL) e doutoranda no Ensino de Ciências e Matemática (UNICSUL).

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

Licenciada em Matemática (UNITAU) e em Pedagogia (FACEG). Mestrado e Doutorado em Educação (UNICAMP). Pós-Doutorado em Educação Matemática na The University of Georgia (UGA) e Professora Visitante na University of Miami (UM). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PUC - Campinas, São Paulo, Brasil.

Marcio Eugen Klingenschmid Santos, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Mestrado profissional em Ensino de Ciências e Matemática (UNICSUL), Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática (UNICSUL). Professor do Programa de Mestrado profissional em Ensino de Ciências e Matemática - UNICSUL, São Paulo, SP, Brasil.

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. Intencionalidade, reflexividade, experiência e identidade em pesquisa (auto)biográfica: dimensões epistemo-empíricas em narrativas de formação. In: BRAGANÇA, I. F. S; ABRAHÃO, M. H. M. B.; FERREIRA, M. S. (org.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016. p. 29-50.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997.

BUEHRING, R. S.; GRANDO, R. C. Pesquisas brasileiras em educação estatística na infância: suas contribuições para o campo de investigação e para a prática. Revemat, 14 (Edição Especial Educação Estatística), p.1-15, 2019.

CIPA. Congresso Internacional de Pesquisa (Auto) biográfica. 2018. Disponível em

https://viiicipa.biograph.org.br/anais/ Acesso em: 02 nov. 2020.

DAY, C. Pasión por enseñar: La identidade personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2006.

DEMO, P. Ser professor é cuidar que o aluno aprenda. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.

FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT 19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. In: Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPED, 25, 2002. 1 CD. Disponível em: <

http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_25/mapeamento.pdf>. Acesso em: 07 ago. 2020.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, C. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

LOPES, C. E. A constituição de professores pesquisadores que ensinam matemática e suas identidades profissionais ativistas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, p. 598- 611, 2019.

LOPES, C. E.; D’AMBROSIO, B. Professional development shaping teacher agency and creative insubordination. Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, n. 4, p.1085-1095, 2016.

PASSEGGI, C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016.

PASSEGGI, C.; NASCIMENTO, G.; RODRIGUES, S. Narrativas de crianças sobre a escola: desafios das análises. Revista Lusófona, Lisboa, n. 40, p. 155-169, 2018.

PASSEGGI, M. C. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, M. C.; SILVA, V. B. (org.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, p.113, 2010.

PASSEGGI, M. C. Abordagens narrativas na pesquisa educacional brasileira. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), Maracay, n. XLI, p. 57-79, 2020.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

Published

2023-01-23

Métricas


Visualizações do artigo: 203     PDF (Português (Brasil)) downloads: 133

How to Cite

APARECIDA CORRÊA, Solange; LOPES, Celi Espasandin; KLINGENSCHMID SANTOS, Marcio Eugen. Teacher education in (auto)biographical research: state of knowledge in CIPA 2018. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. 01, p. e023003, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id764. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos