Teacher education in (auto)biographical research: state of knowledge in CIPA 2018
DOI:
10.37001/remat25269062v20id764Keywords:
Statistics Education, (Auto)biographical research, Self-narratives, Teacher educationAbstract
This article aims to map (auto)biographical researches that consider the narratives of the self as training and self-training in relation to Statistics Education. To do so, it seeks to answer the question: which (auto)biographical researches have been produced in the field of Statistics Education in the early years of elementary school in relation to teacher training? For this mapping, we considered the Annals of the International Congress on (Auto)Biographical Research - CIPA in 2018, which is an important international forum for debates in Education on research with biographical and autobiographical narratives. The relevance lies in the self-narratives elaborated by teachers considering their teaching learning, which enables the resizing of their professional identities and promotes teaching agency. The following elements of the mapped studies were taken as methodological basis: the main focus of the investigation and its sub-focuses; objectives; research participants; methodology and results. The study brings relevant subsidies regarding the importance of (auto)biographical research for teacher training, as well as the gaps to be investigated in Statistics Education in the early years of elementary school.
Downloads
Metrics
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. Intencionalidade, reflexividade, experiência e identidade em pesquisa (auto)biográfica: dimensões epistemo-empíricas em narrativas de formação. In: BRAGANÇA, I. F. S; ABRAHÃO, M. H. M. B.; FERREIRA, M. S. (org.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016. p. 29-50.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997.
BUEHRING, R. S.; GRANDO, R. C. Pesquisas brasileiras em educação estatística na infância: suas contribuições para o campo de investigação e para a prática. Revemat, 14 (Edição Especial Educação Estatística), p.1-15, 2019.
CIPA. Congresso Internacional de Pesquisa (Auto) biográfica. 2018. Disponível em
https://viiicipa.biograph.org.br/anais/ Acesso em: 02 nov. 2020.
DAY, C. Pasión por enseñar: La identidade personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2006.
DEMO, P. Ser professor é cuidar que o aluno aprenda. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.
FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT 19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. In: Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPED, 25, 2002. 1 CD. Disponível em: <
http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_25/mapeamento.pdf>. Acesso em: 07 ago. 2020.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, C. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
LOPES, C. E. A constituição de professores pesquisadores que ensinam matemática e suas identidades profissionais ativistas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, p. 598- 611, 2019.
LOPES, C. E.; D’AMBROSIO, B. Professional development shaping teacher agency and creative insubordination. Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, n. 4, p.1085-1095, 2016.
PASSEGGI, C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016.
PASSEGGI, C.; NASCIMENTO, G.; RODRIGUES, S. Narrativas de crianças sobre a escola: desafios das análises. Revista Lusófona, Lisboa, n. 40, p. 155-169, 2018.
PASSEGGI, M. C. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, M. C.; SILVA, V. B. (org.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, p.113, 2010.
PASSEGGI, M. C. Abordagens narrativas na pesquisa educacional brasileira. Revista Paradigma (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), Maracay, n. XLI, p. 57-79, 2020.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 368 PDF (Português (Brasil)) downloads: 203
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.