The influence of curriculum materials on professional teaching knowledge about the additive field

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v21id504

Keywords:

Mathematics Curriculum, Teacher-Curriculum Materials Relationship, Teacher Learning, Additive Operations

Abstract

The article is guided by the objective of discussing the influence of curriculum materials on professional teaching knowledge about the additive field. The theoretical framework refers to the materials and the relationship that teachers have with them from a knowledge perspective; it also refers to the Theory of Conceptual Fields and the Knowledge of Curriculum Embedded Mathematics. The analysis was based on the mapping of additive problems in three volumes of the Teacher's Manual of Elementary School material, which made it possible to classify the problems in accordance with the meanings of the operations, and read the teaching guidelines that accompany the problems. As main results, problems of composition, transformation and comparison were identified in the three volumes analyzed, corresponding to the meanings prescribed in the curriculum document, in addition to problems involving composition of transformations and transformation of compositions, both meanings not prescribed. The problems incorporate knowledge related to fundamental ideas, representations and connections, complexity and learning path. However, there is a lack of explanation of this knowledge, as well as a lack of transparency regarding what underpins the didactic, methodological, conceptual and evaluative options for approaching additive concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Iolanda Marcia de Souza, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Master in Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Profesor de la Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE-MG)

Ana Paula Perovano, Southwest Bahia State University

Doctor in Mathematics Education from the São Paulo State University (Unesp). Professor at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Gilberto Januario, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor in Mathematics Education from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor at the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) and the Postgraduate Program in Education at the Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).

References

ALMEIDA, Rafael Neves; PIETROPAOLO, Ruy Cesar. Conhecimento de professores de Matemática em início de carreira sobre o campo aditivo. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 13, n. 1 p. 53-63, 2020.

AMARAL, Rúbia Barcelos; MAZZI, Lucas Carato; PEROVANO, Ana Paula Perovano; ANDRADE, Luciana Vieira. Livro didático de Matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática. São Paulo: Mercado das Letras, 2022.

ANTUNES, Fabrício Mendes. Avaliação de materiais curriculares por professores que ensinam Matemática em escolas da Educação do Campo. 2022. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Nacionais Curriculares: Matemática [Primeiro e Segundo Ciclos]. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Nacionais Curriculares: Matemática [Terceiro e Quarto Ciclos]. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROWN, Matthew William. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 17-36.

COLLOPY, Rachel. Curriculum materials as a professional development tool: how a Mathematics textbook affected two teachers' learning. The Elementary School Journal, v. 103, n. 3, p. 287-311, jan. 2003.

DANTE, Luis Roberto; VIANA, Fernando. Ápis Mais: Matemática, 2º ano [Manual do Professor]. São Paulo: Ática, 2021.

DANTE, Luis Roberto; VIANA, Fernando. Ápis Mais: Matemática, 3º ano [Manual do Professor]. São Paulo: Ática, 2021.

DANTE, Luis Roberto; VIANA, Fernando. Ápis Mais: Matemática, 4º ano [Manual do Professor]. São Paulo: Ática, 2021.

JANUARIO, Gilberto. Agência, affordance e a relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 27, n. 3, p. 1055-1076, set./dez. 2020.

JANUARIO, Gilberto; LIMA, Katia. Materiais curriculares como ferramentas de aprendizagem do professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 8, n. 17, p. 414-433, jul./dez. 2019.

MACHADO, Jackelany de Souza França Durães. Relação professor-materiais curriculares: estudo na perspectiva da integração Matemática e Química. 2023. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica. Repensando adição e subtração: contribuições da teoria dos campos conceituais. 3. ed. São Paulo: PROEM, 2008.

MORO, Maria Lucia Faria. Aprender a somar/subtrair: uma construção em parceria. In: PAVANELLO, Regina Maria. Matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental: a pesquisa e a sala de aula. v. 2. São Paulo: SBEM, 2004, p. 69-101.

PEROVANO, Ana Paula. Perspectivas de professores sobre a escolha do livro didático de Matemática. 2022. 302f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

REMILLARD, Janine T. Examining teachers’ interactions with curriculum resource to uncover pedagogical design capacity. In: GUEUDET, Ghislaine; In: FAN, Lianghuo; TROUCHE, Luc; QI, Chunxia;

REZAT; Sebastian; VISNOYSKA, Jana. (Ed.). Recent advances in research on Mathematics teachers’ textbooks and resources. New York: Springer, 2018, p. 69-88.

REMILLARD, Janine T.; KIM, Ok-Kyeong. Knowledge of curriculum embedded mathematics: exploring a critical domain of teaching. Educational Studies in Mathematics, v. 96, p. 65-81, mar. 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução: Alexandra Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35.

SOARES, Marilene Caitano Reis Almeida. A relação professor-materiais curriculares de Matemática: análise na perspectiva dos conceitos de affordance e agência. 2020. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.

SOUZA, Iolanda Márcia de. Relação professor-materiais curriculares e o conhecimento profissional docente sobre o campo conceitual aditivo. 2024. 176f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros.

STEIN, Mary Key; SMITH, Margaret Schwan. Mathematical tasks as a framework for reflection: from Research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 3, n. 5, p. 344-350, Jan. 1998.

STEIN, Mary Kay; KIM, Gooyeon. The role of Mathematics curriculum materials in large-scale urban reform: an analysis of demands and opportunities for teacher learning. In: REMILLARD, Janine. T;

HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 37-55.

VERGNAUD, Gérard. A criança, a Matemática e a realidade: problemas do ensino da Matemática na escola elementar. Tradução de Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: EdUFPR, 2009.

VERGNAUD, Gérard. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didáctica das Matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, Lisboa, v. 1, p. 75-90, 1986.

VERGNAUD, Gérard. Quais questões a Teoria dos Campos Conceituais busca responder? Caminhos da Educação Matemática em Revista, Aracaju, v. 9, n. 1, p. 5-28, 2019.

Published

2024-06-21

Métricas


Visualizações do artigo: 252     PDF (Português (Brasil)) downloads: 129

How to Cite

SOUZA, Iolanda Marcia de; PEROVANO, Ana Paula; JANUARIO, Gilberto. The influence of curriculum materials on professional teaching knowledge about the additive field. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 21, 2024. DOI: 10.37001/remat25269062v21id504. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/504. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Edição Especial - Investigações e Práticas Curriculares em Educação Matemática