The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id276

Keywords:

School mathematical literacy, processes of signification, problem solving

Abstract

This study is part of a master's research study that investigated how children in the 1st grade of elementary school produce mathematical meanings when inserted into school mathematical literacy practices with a focus on problem solving. In this article we analyze excerpts of a practice of initial mathematics instruction from the perspective of literacy, which aimed at a systematic work on the reading and production of meanings for a problem text. This is a qualitative research, in which the researcher established a partnership with a 1st grade teacher of Elementary School who made her classroom available as a research scenario. The data analyzed here were produced by video recording of oral discussions in the classroom and field diary of the researcher. The analyzes indicate that the existence of a specific work with the problem text allows the students an easier reading and understanding of mathematical texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005.

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando Matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, ano XXXIII, n. 55, p. 1-19, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.ufrrj.br/SEER/index.php/gepem/article/

view/54/87. Acesso em: 29 jun. 2019.

FONSECA, M. da C. F. R. Conceito(s) de numeramento e relações com o

Letramento. In: LOPES, C. E.; NACARATO, A. M. Educação matemática, leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas: Mercado das Letras, 2009. p. 47-60.

FONSECA, M. C. R.; CARDOSO, C. de A. Educação matemática e letramento: textos para ensinar matemática e matemática para ler o texto. In: NACARATO, A. M.; LOPES, C. E. (org.) Escritas e leituras na educação matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 63-76.

GOULART, C. M. A. Produção de textos orais. In: CENTRO DE ALFABETIZAÇÃO, LEITURA E ESCRITA. Glossário do Ceale. Belo Horizonte: FaE/UFMG, 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/producao-de-textos-orais. Acesso em: 29 jun. 2019.

GRANDO, R. C; NACARATO, A. M. O letramento matemático escolar: práticas de professoras dos anos iniciais. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL LETRAMENTO E CULTURA ESCRITA, 5., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: FaE/UFMG, 2014. p. 5641-5652.

HIEBERT, James et al. Making sense: teaching and learning mathematics with understanding. Portsmouth: Heinemann, 1997.

KLEIMAM, A. B. Oficina de leitura: trajetória e prática. 9. ed. Campinas: Pontes, 2002.

NACARATO, A. M. A comunicação oral nas aulas de matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 6, n. 1, p. 9-26, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/410/177. Acesso em: 29 jun. 2019.

PEREIRA, C. C. M.; LUVISION, C. C. As concepções de letramento no livro didático de matemática dos anos iniciais: algumas controvérsias. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. XXVIII, p. 89-110, 2014.

PIMM, D. El linguaje matemático en el aula. 2. ed. Madrid: Ediciones Morata: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Cultura, 1999.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 73     PDF (Português (Brasil)) downloads: 32

How to Cite

MOREIRA, Kátia Gabriela; NACARATO, Adair Mendes. The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020025, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id276. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/200. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática