Problem posing of Combinatory Analysis as a starting point: classroom episodes

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id615

Keywords:

Problem Posing, Combinatorial Analysis, Classroom

Abstract

This article advocates that the posing of problems should occupy a prominent place in mathematics classes.  Thus, this study aims to analyze how a classroom approach via Problem Posing can enhance the teaching-learning of Combinatorial Analysis.  The research is based on a qualitative approach, aiming to seek meanings, interpret and understand the information obtained.  The research modality is characterized as pedagogical, according to which the teacher is the researcher of his/her own classroom (LANKSHEAR and KNOBEL, 2008).  The methodology chosen to work in the classroom was the Problem Posing, and developed in a 2nd year high school class at the State Elementary and High School Agenor Clemente dos Santos, located in the town of Alagoinha-PB.  In this article, six meetings stand out - totaling seven classes, each class lasting a maximum of 45 minutes.  However, we went deeper into the description and analysis of a meeting (two classes), which focused on the posing of Combinatorial problems. The results of the research showed that students perceived the relationship of words with the essential ideas of Combinatorial Analysis.  Thus, it appears that they were able to make relations of a mathematical idea in different contexts.  Consequently, the development of this activity fostered the acquisition of several ideas that were implicit in the formulated problem, providing the students with the perception of the relationships between mathematics and their social reality.  It is concluded that, in the proposal of problem posing, in which the students acted as protagonist of their learning, the common discoveries were shared, defending decision making, and a consensus was reached on all the work done in the debate, in order to promote the deepening of the main concepts of Combinatorial Analysis, as well as the development of mathematical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriano Alves da Silveira, Professor do Município de Sertãozinho-PB e da SEEC-RN

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM/UEPB). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba(UEPB). Professor permanente do município de Sertãozinho (PB) e Professor efetivo da Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer (SEEC), Serra de São Bento, Rio Grande do Norte, Brasil.

Silvanio de Andrade, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutor em Educação (Ensino de Ciências e Matemática) pela Universidade de São Paulo (USP), com Doutorado Sanduíche na University of Georgia, EUA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil.

References

ALMEIDA, A. L. de. Ensinando e aprendendo análise combinatória com ênfase na comunicação matemática: um estudo de caso com o 2º ano do ensino médio. 2010. 166f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro

Preto, Ouro Preto/MG, 2010.

ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas e a multicontextualidade da sala de aula. 1998. 325f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP,1998.

ANDRADE, S. Um caminhar critico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemático no Cotidiano da Sala de Aula. In: ONUCHIC, L. R.; JUNIOR, L. C. L.; PIRONEL, M.(Orgs). Perspectivas para Resolução de Problemas, São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 355-395.

BOAVIDA, A., PAIVA, A., CEBOLA, G., VALE, I., & PIMENTEL, T. (2008). A experiência Matemática no Ensino Básico – Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação – Direção-geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular.

BONOTTO, C.; SANTO, L. D. On the Relationship Between Problem Posing, Problem Solving, and Creativity in the Primary School. In: SINGER, F. M., ELLERTON, N. F., CAI, J. (Eds.). Mathematical problem posing: from research to effective practice. New York: Springer, 2015. p. 103-123.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2002.

CAI, J; HWANG, S. (2020). Learning to teach through mathematical problem posing: theoretical considerations, methodology, and directions for future research. International Journal of Educational Research, v. 102.

CHICA, C. H. Por que formular problemas? In: SMOLE, K. C. S.; DINIZ, M. I. S. V.

Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática.

Porto Alegre: Artmed, 2001, p.151-173.

FELMER, P., PEHKONEN, E.; KILPATRICK, J. (Eds.). (2016). Posing and solving mathematical problems: advances and new perspectives. Switzerland: Springer.

JURADO, U. M. Creación de problemas. Avances y desafíos en la educación matemática. REMATEC, v. 11, n. 21, p. 79-90, 8 nov, 2016a.

JURADO, U. M. Problem Posing: An Overview for Further Progress. In: LILJEDAHL, PETER et al. Problem solving in Mathematics education. Hamburg, Germany, University of Hamburg, 2016, p. 31-34, 2016b.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MINAYO, M.C.S. Trabalho de Campo: contexto de observação, interação e descoberta. In MINAYO, M.C.S. (Org.); DESLANDES, S.F; GOMES, R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. – 29. ed. – Petrópolis: Vozes, 2010.

PESSOA, C. Quem dança com quem: o desenvolvimento do Raciocínio Com¬binatório do 2º anodo Ensino Fundamental ao 3º anodo Ensino Médio. 2009. 267 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, 2009.

SILVA, A.P. Ensino e Aprendizagem de Análise Combinatória Através da Resolução de Problemas: um olhar para a sala de aula. 2013. 92f. (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande/PB, 2013.

SILVEIRA, A. A. Análise em sala de aula: uma proposta de ensino-aprendizagem via resolução, exploração e proposição de problemas. 2016. 234f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2016.

SILVEIRA, A. A.; ANDRADE, S. Ensino-Aprendizagem de Análise Combinatória via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas no Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, e020017, 01 de maio de 2020. http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/259

SILVER, E. A. On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), p. 19–28, 1994.

SILVER, E. Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 3, 75-80, 1997.

SINGER, F. M; ELLERTON, N. F.; CAI, J. Problem-posing research in mathematics education: new questions and directions. Educational Studies in Mathematics An International Journal. New York, v. 82, n. 3, p. 1-7, mar. 2013.

SINGER, F. M., ELLERTON, N. F., CAI, J. (Eds.). (2015). Mathematical problem posing: from research to effective practice. New York: Springer.

SINGER, F. M.; VOICA, C. Is Problem Posing a Tool for Identifying and Developing Mathematical Creativity? In: SINGER, F. M., ELLERTON, N. F., CAI, J. (Eds.). Mathematical problem posing: from research to effective practice. New York: Springer, 2015. p. 141-174.

SOUZA, A.C.P. de Análise Combinatória no Ensino Médio apoiada na Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas. 2010. 343f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro/SP, 2010.

VARGAS, A.F. O Ensino-aprendizagem de Análise Combinatória através da Resolução de Problemas com Atividades Investigativas. 2009. 110f. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Minas Gerais, 2009.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 120     PDF (Português (Brasil)) downloads: 53

How to Cite

SILVEIRA, Adriano Alves da; ANDRADE, Silvanio de. Problem posing of Combinatory Analysis as a starting point: classroom episodes. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022019, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id615. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/83. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos