Public curriculum policies for the education of teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id369

Keywords:

Mathematics, Pedagogy, Initial formation, Continuing teacher education, Curricular public policies

Abstract

This paper stems from the discussions held at the VIII São Paulo Forum for Teachers Education who Teach Mathematics, held in São Paulo on March 31 and April 1, 2023, in the Discussion Group called Public Curriculum Policies for Teachers Education who Teach Mathematics. The objective of this group was to promote reflections on curricular public policies for Pedagogy Degree courses; Degree in Mathematics and continuing education processes for teachers who teach Mathematics in Basic Education. The discussions will contemplate the structure and organization of these courses based on the National Curriculum Guidelines for Teacher Education, examining the workload of Mathematics and/or Mathematics Education, curricular internships, course completion work and the diversity of continuing education that has taken place in the context of the State of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, São Paulo, Brasil.

Luciane de Fatima Bertini, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP, Brasil.

Suzete Souza Borelli, Universidade Cruzeiro do Sul – UNICSUL

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo/SP, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia. Brasília: CNE, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp006.pdf. Acesso em 15 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: MEC/Conselho Nacional de Educação, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1.302/2001. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de matemática, bacharelado e licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 05 mar. 2002, Seção 1, p. 15. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 15 ago. 2023.

GARCIA, Carlos Marcelo. Para um movimento educacional. Portugal: Porto Editora. 1999.

GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba S.S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasília, DF: UNESCO, 2009. (Relatório de pesquisa).

LOPES, Celi E.; NACARATO, Adair M. Education of teachers who teach mathematics in Brazil. In: THOMPSON, Denisse R.; SUURTAMM, Christine.; HUNTELEY, Mary Ann. (Eds.). International Perspectives on Mathematics Teacher Education. Charlotte: INFORMATION AGE PUBLISHING, 2021, v.1, p. 143-166.

MOREIRA, Plínio C.; FERREIRA, Ana Cristina. O Lugar da Matemática na Licenciatura em Matemática. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática (Online), 27, 2013. p. 10-30.

MOREIRA, Plínio C.; DAVID, M. Manuela. M. S. O saber matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, 28, 2005. p.50-61.

SANTOS, João Ricardo. V.; LINS, Romulo. C. Formação Matemática do professor nas disciplinas de conteúdo matemático em curso de licenciatura em Matemática. Anais... XII EBRAPEM - Educação Matemática: possibilidades de interlocução, UNESP: Rio Claro, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/272-1-A-GT1_Viola%20dos%20Santos_ta.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.

SILVA, Katia A. C. P. da; CRUZ, Shirleide P. A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 227–247, 2018. DOI: 10.14295/momento. v27i2.8062. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062. Acesso em: 16 ago. 2023.

VALENTE, Wagner R.; BERTINI, Luciane F. (Orgs.). A matemática do ensino: por uma história do saber profissional – 1870-1960. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo. Coleção Educação & Saúde, 2022. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/63803?show=full. Acesso em: 18 ago. 2023.

Published

2023-09-28

Métricas


Visualizações do artigo: 806     pdf (Português (Brasil)) downloads: 352

How to Cite

LOPES, Celi Espasandin; BERTINI, Luciane de Fatima; BORELLI, Suzete Souza. Public curriculum policies for the education of teachers who teach mathematics. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. Edição Especial:, p. e023092, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id369. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/369. Acesso em: 30 apr. 2025.