The Perspectives and approaches of the VIII São Paulo Forum on Teacher Education for Mathematics Teaching

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id373

Keywords:

Public policies, Mathematics Education, Teacher training, Pedagogy course, Mathematics degree

Abstract

The VIII São Paulo Forum on Mathematics Teacher Education brought together professionals, researchers, and students in São Paulo to address issues related to the training of mathematics teachers. The event aimed to foster dialogue and collaboration among participants, with a special focus on the current needs surrounding the preparation of these educators. Additionally, the conclusions and insights obtained during the forum were shared with the National Forum on Mathematics Teacher Education, expanding the reach of the reflections and proposals. The central theme of the meeting was "Challenges in Mathematics Teacher Education in Times of Reconstruction." Based on this theme, lectures were given, discussion groups were organized, and debates were promoted. Five Discussion Groups were proposed, with the common goal of actively engaging participants, resulting in debates and reflections on topics such as the inclusion of Mathematics Education in Pedagogy teacher training programs, the specificity of the knowledge required for teaching Mathematics in teacher education, the professional and academic profile of teacher trainers, curriculum policy, and training from the perspective of intercultural practices. The syntheses of these discussions revealed various challenges faced in the training of mathematics teachers, including the need to reconsider the amount of time dedicated to specific Mathematics education during Pedagogy undergraduate programs, concerns about the integration of extension activities, and the use of distance learning in Pedagogy courses. Among the forum's recommendations, there is an emphasis on expanding the involvement of the Brazilian Society for Mathematics Education (SBEM) in discussions about teacher training, mobilizing teacher trainers and educators to participate in regional and national forums, the need to conduct research and initiatives for the training of teacher trainers, and promoting continuous professional development for teachers in the context of Basic Education schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rogério Marques Ribeiro, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP-GRU

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor na Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, SP, Brasil.

Armando Traldi Júnior, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP-SPO

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Uinversidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor titular do departamento de matemática do IFSP e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, SP, Brasil. Membro da Comissão Técnico-científica da Educação Básica (CTC- Educação Básica – Capes).

Valéria Ostete Jannis Luchetta, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP-SPO

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp). Professora EBTT, diretora do Departamento de Ciências e Matemática (DCM) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de São Paulo (IFSP), São Paulo, SP, Brasil.

References

DE PAULA, E. F.; PAZUCH, V.; MAZZI, L. C. Conhecimentos próprios da docência na Licenciatura em Matemática. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023090, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/366. Acesso em: 28 set. 2023.

LOPES, C. E.; BERTINI, L. de F.; BORELLI, S. S. Políticas públicas curriculares para a formação de professores que ensinam matemática. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023092, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/369. Acesso em: 28 set. 2023.

MARTINS, P. B.; NACARATO, A. M.; MORETTI, V. D. Educação Matemática na Licenciatura em Pedagogia. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023089, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/363. Acesso em: 28 set. 2023.

PASSOS, C. L. B.; LEANDRO, E. G. Perfil profissional e acadêmico de formadores de professores que atuam nas Licenciaturas em Matemática e em Pedagogia. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023091, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/367. Acesso em: 28 set. 2023.

VALENTE, W. R. A matemática do ensino e os documentos curriculares: história da produção de novos saberes. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023094, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372. Acesso em: 28 set. 2023.

VIRGENS, W. P. das V.; SOUSA, M. do C. de; VALLE , J. C. A. do. A formação do professor que ensina matemática na perspectiva de práticas interculturais: povos originários, quilombolas e do campo. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. Edição Especial:, p. e023093, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/370. Acesso em: 28 set. 2023.

Published

2023-09-28

Métricas


Visualizações do artigo: 548     pdf (Português (Brasil)) downloads: 330

How to Cite

RIBEIRO, Rogério Marques; TRALDI JÚNIOR, Armando; LUCHETTA, Valéria Ostete Jannis. The Perspectives and approaches of the VIII São Paulo Forum on Teacher Education for Mathematics Teaching. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. Edição Especial:, p. e023095, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id373. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/373. Acesso em: 30 apr. 2025.