Didactic practices and statistical knowledge of teachers of youth and adult

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id759

Keywords:

Youth and Adult Education, Teaching statistics, Statistical research

Abstract

The aim of this study was to investigate the didactic practices and statistical knowledge of Youth and Adult Education teachers about the teaching of statistical research. For this, we carried out a semi-structured interview using a questionnaire thataddressed the profile of EJA teachers and students, the teaching of statistics, research and its phases, and situations referringto some phases of the investigative cycle to be solved. The study results showed that teachers have conceptual and methodologicallimitations regarding statistical concepts. In this sense, they demonstrated difficulties in mastering and exploring conceptsrelated to statistics and research, presenting in many situations divergences between the planned curriculum and teaching practices. In addition, they had difficulties in building graphs and analyzing EJA student protocols, ignoring basic structuring elements, with scale being their biggest obstacle. We conclude that these results reflect the need to broaden discussions in relation to the teaching conceptions of statistical content of teachers who work in EJA, contributing to overcoming gaps that persist

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amanda Regina dos Santos Andrade, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Mestra em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco Recife, Pernambuco, Brasil.

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora adjunta da Universidade Federal de Pernambuco Recife, Pernambuco, Brasil.

References

ALBUQUERQUE, M. Como adultos e crianças compreendem a escala representada em gráficos. 2010. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

ALBUQUERQUE, M. Escala apresentada em gráficos: conhecimentos matemáticos para o ensino dos anos iniciais do ensino fundamental (crianças e EJA). 2018. 294f. (Tese em Educação Matemática e Tecnológica) –Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

ALVES, H. C.; SANTANA, E. R. dos S. Uma sequência de ensino para o trabalho com conceitos estatísticos. Revista Educação Matemática em Foco, v. 8, n. 2, p. 93-115, 2019.

ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito à uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes,2017.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Educação para jovens e adultos: ensino fundamental - proposta curricular - primeiro segmento. São Paulo: Ação Educativa. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Apresentação coletiva Censo Escolar da Educação Básica 2018: principais resultados. Brasília, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/apresentacao/2019/apresentacao_colet iva_censo_escolar_2018.pdf>Acesso em:10 de nov. de 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico. Brasília, 2020.

BRUNNEL, C. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CABRAL, K. B. S.; SELVA, A. C. V. Interpretação de gráficos: explorando a concepção de professores. In: XIII Conferência Internacional de Educação Matemática - CIAEM. Anais..., Recife, 2011.

CAVALCANTI, M.; GUIMARÃES, G. Compreensão de Escala Representada em Gráficos por Crianças e Adultos em Início de Escolarização. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v.12, p. 207 - 220, 2019.

DOLINSKI, S. H. As práticas pedagógicas da educação de jovens e adultos: uma reflexão necessária. In: Congresso Nacional de Educação, 13., 2017, Curitiba. Anais... Curitiba, 2017.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 15 ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.

FRIEL, S.; CURCIO, F.; BRIGHT, G. Making sense of graphs: critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, vol. 32, nº 2, p. 124-158, 2001.

GAL, I. Adult statistical literacy: meanings, components, responsibilities. In: International Statistical Review, vol. 70, nº. 1, p.1-25, 2002.

GITIRANA, V. Classificação e Categorização. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Educação Estatística / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Caderno 7. 2014.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V. Estatística no ensino fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA; MONTEIRO (Orgs.). Processos de Ensino e Aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora UFPE, 2013. p. 93-132.

HADADD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n.14, p.108-130, mai./ago., 2000.

LIMA, I. B. Investigando o desempenho de jovens e adultos na construção e interpretação de gráficos. 2010. 146f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

LIMA, I. B. Gráficos de barras na educação de jovens e adultos: investigando as relações entre tarefas de interpretar e construir. 2019. 230f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

LUNA, L. C.; GUIMARÃES, G. L. O que livros didáticos de Matemática propõem para a aprendizagem de amostragem? Bolema, Rio Claro, v.35, n.70, p.815-839, ago., 2021.

MUNIZ, R. de C. G. Expor, descrever, argumentar, explanar, exemplificar, conceituar, dialogar: estudo sobre explicação oral docente no 1º ano do ensino 120 fundamenta sobre construção de gráficos. 2021.Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e tecnológica) - Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.

Published

2023-01-23

Métricas


Visualizações do artigo: 164     PDF (Português (Brasil)) downloads: 112

How to Cite

SANTOS ANDRADE, Amanda Regina dos; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Didactic practices and statistical knowledge of teachers of youth and adult. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. 01, p. e023007, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id759. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/8. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos