A Educação Matemática na infância boliviana: possibilidades interculturais
DOI:
10.37001/remat25269062v21id522Palabras clave:
Educação MatemáticaResumen
The aim of this article is to present the understanding of the structure and organization of early childhood education proposed by Bolivian curriculum documents, looking at what aspects have been outlined in their guidelines for the field of mathematics education, analyzing the intercultural possibilities presented by both the Base Curriculum and the Regionalized Curriculum of the Aymara Nation, through the ethnography of documents. The documents state that mathematics education should be developed from the different daily experiences of the family and community, to encourage the development of their cultural and linguistic identity in the context in which they live. The mathematical notions highlighted in the documents should be articulated together with the mother tongue, contributing to the development of language and thought within the original worldview, life history and context. Looking at the curriculum texts, I noticed that they open up the possibility of developing decolonial thinking, creating an epistemic space based on the knowledge and know-how developed by the nations and peoples of the global south.
Descargas
Métricas
Citas
ARCE, Alessandra. Compre o kit Neoliberal para a Educação Infantil e ganhe grátis os dez passos para se tornar um professor reflexivo. Revista Educação e Sociedade, v. 22, p. 251-283, 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/VWpK5QqzkMzX9MrdJNHZRpM/?format=pdf> Acesso em: 04 fev. 2020
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.
BOLIVIA. Nueva Constitución Política del Estado. Congresso nacional, 2009.
Disponível em:<https://www.oas.org/dil/esp/constitucion_bolivia.pdf>
Acesso em: 21 jan. 2023.
BOLIVIA. Ley nº 070, ley de 20 de diciembre de 2010 […] ley de la educación “Avelino Siñani - Elizardo Pérez”. La Paz: Gaceta Oficial de Bolivia, 2010. Disponível em: http://tinyurl.com/ye2x6r3w. Acesso em: 23 fev. 2024.
BOLIVIA. Educación inicial en familia comunitaria. La Paz: Ministerio de la Educación, 2014. Disponível em: http://tinyurl.com/527cw3n4. Acesso em: 23 fev. 2024.
CONSEJO EDUCATIVO AYMARA.Currículo Regionalizado de la Educación Inicial en Familia Comunitaria no Escolarizada y Escolarizada de la Nación Aymara.Consejos Educativos de Pueblos Originarios de Bolivia., 2018. Disponível em: <https://sites.google.com/view/librosdel-ilcna/nayriri-laphi> Acesso em: 05 set. 2022.
DES CHENES, Mary. Locations the past. In: GUPTA, Akhil.; FERGUNSON, James. Anthropological locations boundaries and grouns of a Field Science. Berkeley: University of California Press. pp. 66-85.
FERREIRA, Laura; LOWENKRON, Letícia. Etnografia de documentos: pesquisas antropológicas entre papéis, carimbos e burocracias. Rio de Janeiro: E-papers, 2020.
FREHSE, Fraya. Os informantes que os jornais e as fotografias revelam: para uma etnografia da civilidade nas ruas do passado. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, nº36, jul-nov. 2005, pp.131-156. Disponível em: <https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/2247/1386>. Acesso em: 15 set de 2023.
HUANACUNI MAMANI, Fernando. Buen Vivir / Vivir Bien: filosofia, políticas, estrategias y experiencias regionales andinas. Lima, Peru: Coodinadora Andina de Organizaciones Indígenas (CAOI), 2010.
HULL, Mathew. S. Documents and Bureaucracy. Annual Review of Anthropology, Vol. 41, pp. 251-267, 2012. Disponível em: <https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2158244> Acesso em: 15 jul. 2023.
LAZCANO, Mayorga; ANTONIO, Jorge. Entrevista a Mario Yapu: sobre la última Reforma Educativa en Bolivia: los desafíos de la nueva Ley Avelino Siñani-Elizardo Pérez. Propuesta Educativa, Nº. 38, noviembre, 2012, p. 49-58
LIB NEO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Heccus, 2015.
LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas: Autores Associados, 2008.
MUZZOPAPPA, María Eva; VILLALTA, Carla. (2011). Los documentos como campo: Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, vol. 47 (I), jan-jun 2011, p.13-42.Disponível em: https://rid.unrn.edu.ar/bitstream/20.500.12049/5879/1/2011%20Muzzopappa-Villalta-Los%20documentos%20como%20campo%20RCA%2047%281%29%20.pdf. Acesso em abr. 2023.
PACO PATZI, Félix. Dos concepciones contrapuestas de la ley Avelino Siñani-Elizardo Pérez. Ciencia y Cultura, La Paz, 2013, p. 57-85. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=425839843004. Acesso em: 25 mar. 2023
ROQUE, Ricardo.O arquivo, a coleção e o caçador: autobiografia de uma etnografia histórica. Etnográfica [Online], vol. 26 (2) | 2022. Disponível em: http://journals.openedition.org/etnografica/11119. Acesso em: 13 mar. 2024.
SILVA, Ana Tereza Reis da; SOARES, Iassana Rodrigues.A diversidade cultural como potência pedagógica: do encontro à educação intercultural. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021 | Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/bitstream/10482/41134/1/ARTIGO_%20DiversidadeCulturalPotencia.pdf. Acesso em 04 mar.2024.
VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática do ensino e os documentos curriculares:
história da produção de novos saberes.Revista de Educação Matemática (REMat), São Paulo (SP), v.20, Edição Especial: VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática, 2023. p.1-23. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372/538 . Acesso em: 15 mai. 2024.
VIANNA, Adriana. Etnografando documentos: uma antropóloga em meio a processos judiciais. IN: CASTILHO, Sérgio. Ricardo. Rodrigues.; SOUZA e LIMA, Antônio. Carlos. de; TEIXEIRA, Carla. Costa. (orgs). Antropologia das Práticas de Poder: reflexões etnográficas entre burocratas, elites e corporações. Rio de Janeiro: Contracapa- Faperj, 2014.
WALSH, Catherine. Introducion - (Re) pensamiento crítico y (de) colonialidad. In: WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito: Ediciones Abya-yala, 2005. p. 13-35.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento ‘otro’ desde la diferencia colonial. In: WALSH, Catherine; LINERA, Álvaro Garcia.; MIGNOLO, Walter. Interculturalidad, descolonización del estado y del conocimiento. Buenos Aires: Del Signo, 2006. p. 21-70.
WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y (de)colonialidad: ensayos desde Abya-Yala. Quito: Instituto Científico de Culturas Indígenas/Abya-Yala, 2012.
Descargas
Publicado
Métricas
Visualizações do artigo: 231 PDF (Português (Brasil)) downloads: 94
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Revista de Educação Matemática

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.